UTFaculteitenTNWNieuwsOnderzoeksconsortium SusInkCoat ontvangt 6 miljoen euro voor groene revolutie in dunne films, coatings en inkten

Zeven brede onderzoeksconsortia krijgen in totaal 35 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voor onderzoek naar technologische innovaties die antwoorden geven op maatschappelijke uitdagingen. Een van deze consortia is het SusInkCoat-project, gericht op het verduurzamen van dunne films, coatings en inkten. De vakgroep Sustainable Polymer Chemistry, onder leiding van Frederik Wurm, is hierbij betrokken.

Coatings en inkt duurzamer maken

Het SusInkCoat-project (Sustainable inks and coatings) richt zich op het ontwikkelen van schakelbare en aanpasbare functionele polymeren en additieven met een lage milieubelasting.

Nieuw terrein: verduurzamen van dunne kunststof lagen

Er is veel vooruitgang geboekt in het duurzamer maken van kunststoffen voor grotere toepassingen. Dunne lagen, zoals die in coatings en inkten, blijven echter achter. Het consortium gaat nieuwe materialen, processen en toepassingen ontwikkelen om de duurzaamheid, functionaliteit en recyclebaarheid van coatings en inkten te verbeteren. Daarnaast leiden ze een nieuwe generatie chemici en chemisch ingenieurs op voor wie duurzaamheid en circulariteit kernwaarden zijn.

Prof. dr. Frederik Wurm

Inkten en coatings zijn alomtegenwoordig, maar vaak niet recyclebaar of biologisch afbreekbaar. Met SusInkCoat streven we naar duurzame oplossingen en zetten we ons in voor een circulaire economie.

Prof. dr. Frederik Wurm

CONSORTIUM

Projectleider:

Prof. dr. Katja Loos (Rijksuniversiteit Groningen)

Kennisinstellingen:

NHL Stenden Hogeschool, Polymeer Technologie Nederland, Rijksuniversiteit Groningen, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Maastricht, Universiteit Twente

Bedrijven:

Akzo Nobel Decorative Coatings B.V., Canon Production Printing B.V., Evonik, GFB Europe BV, Polymer Technology Group Eindhoven - PTG/e BV, RUG Ventures.

Andere maatschappelijke partners:

Chemport Europe, Ecoras, Greenwise Campus

PERSPECTIEF

Perspectief is een programma van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), gefinancierd door het ministerie van EZK. Het programma daagt onderzoekers uit om brede, discipline overstijgende consortia te vormen met het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en overheden voor onderzoek gericht op maatschappelijke uitdagingen en de sleuteltechnologieën. Samen werken ze aan technologische innovaties met maatschappelijke impact en het creëren van economische kansen voor Nederland. Daarmee leveren de projecten een bijdrage aan het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid van het ministerie van EZK.