UTFaculteitenTNWNieuwsProf. Hans van Oort benoemd als nieuwe hoogleraar High-Current Superconductivity bij TNW

Graag verwelkomen wij Prof. Hans van Oort als nieuwe hoogleraar High-Current Superconductivity bij leerstoel EMS van Faculteit TNW.

Hij is gestart met ingang van 21 augustus 2023. Zijn expertise, waaronder zijn recente functie als CTO en Engineering Manager bij Tesla Engineering Ltd, belooft waardevolle inzichten voor ons vakgebied. Bij Tesla Engineering leidde Prof. van Oort het product engineering team in de magnetische divisie, waar hij supergeleidende en resistieve magneetsystemen ontwikkelde. Zijn ervaring en kennis zullen ons verrijken en versterken.

Het is hartstikke leuk om weer terug te zijn op de UT na zoveel jaren in het buitenland gewerkt te hebben. Er is veel veranderd, met name alle fraaie nieuwe faciliteiten, maar sommige plekjes zijn nog net als toen in hier studeerde. Ik ben ook nog even langs m’n oude stek gelopen op de Matenweg, die ziet er nog net zo uit als toen!

Hans:"Ik denk dat er op het gebied van High-Current Superconductivity nog een heleboel te realiseren is. Naast het traditioneel actieve research naar steeds krachtigere deeltjesversnellers zoals de FCC en de Muon-collider, zijn er momenteel initiatieven voor generatie en transport van schone energie, waar supergeleiding een grote rol speelt. Denk hier met name aan fusie-reactors, en niet alleen aan de grotere projecten zoals b.v. ITER of DEMO, maar ook de meer kleinschalige initiatieven waar wereldwijd veel research naar wordt gedaan. De verbindingsnetwerken tussen deze centrales en de eindgebruiker kan efficiënter gemaakt worden door het gebruik van supergeleidende DC kabels. Het gebruik van HTS supergeleiders, en daardoor het onderzoek naar betere en betrouwbare materialen en kabels, is essentieel voor het succes van dergelijke systemen.

Tevens is er een streven om supergeleidende systemen te kunnen ontwikkelen zonder het gebruik van immer meer schaarse cryogene koelvloeistoffen zoals vloeibaar helium. Met name in de toekomst zal dit erg belangrijk zijn voor de medische industrie, zoals in MRI scanners, maar mogelijk ook in de vliegtuigbouw, waar gewichtsreductie belangrijk is. De stabiliteit van dergelijke systemen is dan zeer belangrijk, en ook hier valt nog veel te leren op het gebied van materialen, integratie met de supergeleiders en gedistribueerde koelmethoden."

Mijn persoonlijke doel is om efficiënte supergeleidende systemen te kunnen ontwikkelen die absoluut niet quenchen. Wie daar meer uitleg over wil hebben is van harte welkom in onze vakgroep!

Wij wensen Hans veel succes en werkplezier bij het cluster Energy, Materials & Systems!

Namens het faculteitsbestuur,
Jennifer, Jan-Willem, Stefan, Wiendelt, Noah, Anneke