UTFaculteitenTNWNieuwsProf. Dr. Claudia Filippi ontvangt M2-NWO Grant

Prof. Dr. Claudia Filippi ontvangt M2-NWO Grant

PROF. DR. CLAUDIA FILIPPI heeft samen met DR. REMCO HAVENITH (WERKZAAM AAN DE RIJKSUNIVERSITEIT GRONINGEN), EEN M2-NWO GRANT ontvangen VAN EUR 745,000 VOOR HUN PROJECT "NAUWKEURIGE GOLFFUNCTIES DIE EEN CHEMISCH VERHAAL VERTELLEN."

Quantum chemische berekeningen worden steeds belangrijker bij het ontwikkelen van nieuwe fotoactieve materialen. Hoewel computer simulaties cruciale informatie kunnen verschaffen over hun werking, blijft het vertalen van resultaten naar ontwerpprincipes een uitdaging. Het recent bekroonde onderzoeksproject heeft als doel een methode te ontwikkelen voor het beschrijven van aangeslagen toestanden die niet alleen nauwkeurig is, maar ook gemakkelijk chemisch geïnterpreteerd kan worden.

Prof. Dr. Claudia Filippi benadrukt het belang van dit onderzoek:

Om goed door licht gedreven processen te beschrijven op een voorspellende manier, moeten de computationele technieken niet alleen nauwkeurig en efficient zijn, maar ook resultaten opleveren die gemakkelijk te interpreteren zijn in een chemische taal.

De M2-NWO grant, toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), erkent en ondersteunt excellent wetenschappelijk onderzoek met maatschappelijke impact. De subsidie van EUR 745,000 zal worden aangewend voor de financiering van twee PhD studenten en voor het uitbreiden van het lokale computer cluster.

Het team kijkt uit naar de uitdagingen en ontdekkingen die het onderzoek met zich mee zal brengen en is vastbesloten om bij te dragen aan de vooruitgang op het gebied van fotoactieve materialen.

Pressrelease NWO