UTFaculteitenTNWNieuwsUT breidt samenwerking uit met ITESM, Mexico

UT breidt samenwerking uit met ITESM, Mexico Een verbonden alumni community

Op dinsdag 13 augustus was de residentie van de Ambassadeur van Nederland in Mexico City het decor voor een bijzondere  ontmoeting tussen Twentse alumni en een afvaardiging van de Universiteit Twente (UT).

Het was een speciale gelegenheid, mede omdat van de Rector Magnificus van de UT, Prof. Dr. Ir. Tom Veldkamp,  Mexico bezocht om de academische en onderzoeks-banden met de Tecnológico de Monterrey (ITESM) te vernieuwen en te versterken.

De UT en het ITESM ondertekenden op 12 augustus een overeenkomst die hun huidige samenwerking verlengt tot 2027. Niet alleen wordt de bestaande samenwerking versterkt op het gebied van studentenuitwisseling, baanbrekend onderzoek en didactiek, maar deze vernieuwde overeenkomst helpt mee aan creëren van een hechte community om kennis en onderwijsinnovatie te delen ten behoeve van een duurzame maatschappij.

Om dit te vieren organiseerde Wilfred Mohr, de Nederlandse ambassadeur in Mexico, een receptie in zijn residentie ter ere van de rector. Vanuit de UT was ook Karin Paardenkooper aanwezig die als adviseur internationale samenwerking verantwoordelijk is voor Mexico. Ook was professor Arturo Susarrey meegereisd vanuit Twente. Hij is een van de Mexicaanse hoogleraren aan de UT en actief promotor van gezamenlijke programma's tussen Mexico en Twente. Daarnaast was een grote groep UT studenten en alumni, allen woonachtig in Mexico, was aanwezig.

Tijdens de receptie deelden drie UT alumni hun ervaringen op de UT en benadrukten ze het sterke gemeenschapsgevoel dat deze universiteit kenmerkt. Tom Griffioen (Electrical Engineering ’08), Dafne Robles Molina (Chemical Science and Technology ’15) en Juan Ramón Lara Mora (uitwisseling Biomedical Engineering in ’23), vertelden hoe hun tijd op de UT hen in staat stelde om betekenisvolle en langdurige relaties op te bouwen: een kernwaarde van het onderwijs aan de UT.

Deze bijeenkomst diende niet alleen om de successen te vieren, maar ook om samen naar de toekomst te kijken. Een toekomst vol nieuwe mogelijkheden voor educatieve en wetenschappelijke samenwerking tussen Mexico en Nederland. De verlenging van de overeenkomst tussen de UT en ITESM is een bewijs van het wederzijdse vertrouwen en de gedeelde inzet om op het academisch vlak bruggen te blijven bouwen tussen de twee landen.

De UT MEX-NL gemeenschap is veel dank verschuldigd aan Karin Paardenkooper, die de afgelopen jaren  een grote rol heeft gespeeld in opzetten en versterken van de banden tussen hoogleraren, studenten en instellingen in Nederland en Mexico. Het was Karin's laatste werkbezoek: eind deze maand gaat zij met pensioen. Er is grote waardering voor haar toewijding en de positieve impact die ze heeft gehad op relatie tussen de UT en Mexico.

Lees voor meer informatie over de samenwerkingsovereenkomst tussen de UT en Tecnológico de Monterrey:

Alumni die hun ervaringen deelden

Tom Griffieon
BSc & MSc Elektrotechniek '08
Dafne Robles Molina
MSc Chemische Wetenschappen en Technologie '15
Juan Ramón Lara Mora
Uitwisselingsprogramma Biomedische Technologie '23

Testimonials

- Arturo Susarrey. Assistent Professor

"Het contact met de UT-alumni, helemaal in Mexico, maakte dat we weer gingen nadenken over ons gedeelde verleden. De fijne sfeer in het huis van de ambassadeur bracht herinneringen terug aan de avonden tijdens mijn studententijd en de vriendschappen voor het leven. Deze reünie hielp ons weer terug te denken aan de weg die we samen hebben afgelegd van student tot nu. Samen terugkijken op ons gemeenschappelijk verleden en samen aan de toekomst bouwen!"

- Arturo Susarrey. Assistent Professor
- Araceli Vargas Mena y Amezcua, afgestudeerd aan de faculteit Geo-Informatiewetenschappen en Aardobservatie van de UT (ITC)

"Het was geweldig om de rector van de UT en de ambassadeur van Nederland in Mexico te ontmoeten, en om ervaringen uit te wisselen met ander alumni die dezelfde UT ervaringen hebben als ik. Ik voelde een soort heimwee en ontroering  en dacht weer aan alles wat ik in die verre landen heb meegemaakt en geleerd. Bedankt voor de ervaring!"

- Karen Franco Carmona, uitwisselingsalumni UT-Tecnológico de Monterrey

Ik vond het super om weer in contact te komen met mede-alumni en mijn netwerk uit te breiden tijdens dit event. Het was inspirerend om zoveel getalenteerde mensen te ontmoeten en te horen over hun reizen sinds onze studietijd. Ik was zelfs verrast om iemand uit mijn geboortestad te ontmoeten - wat een kleine wereld! Ik ben er trots op dat ik deel uitmaak van deze wereldwijde community!

- Karen Franco Carmona, uitwisselingsalumni UT-Tecnológico de Monterrey
- Daniela Nuñez Zurita, Public Diplomacy and Communications Officer van de Ambassade van Nederland in Mexico

"De bijeenkomst was een groot succes! Wat een positieve energie van alle deelnemers. De toespraken waren erg treffend; de alumni die hun verhalen deelden over de Universiteit Twente en haar campus brachten mooie herinneringen terug. Daarnaast waren er ontmoetingen tussen mensen die jaren geleden samen hadden gestudeerd en elkaar lang niet hadden gezien. Geweldig om hierbij aanwezig te zijn.

Wil je alle foto's zien die tijdens het evenement zijn gemaakt?
Bekijk de foto's hier!
Ben je een UT-alumni in Mexico of een Mexicaanse UT-alumni? Word lid van de LinkedIn groep!

Contact personen binnen de UT

dr. A. Susarrey Arce (Arturo)
Universitair docent
M. Coello Casian (Magali)