UTFaculteitenTNWNieuwsVooijs Award voor Eva Groenendijk

Vooijs Award voor Eva Groenendijk

Eva Groenendijk heeft de Prof. Dr. G.P. Vooijs Award gewonnen voor haar uitmuntende afstudeeronderzoek naar de prehospitale detectie van grote herseninfarcten met haarlijn EEG-elektrodes.

Haar bevindingen zijn van grote waarde voor de spoedeisende zorg, waarbij een snelle diagnose van cruciaal belang is voor het directe transport van patiënten naar het juiste ziekenhuis, waardoor behandeling sneller kan worden gestart en de patiënt een grotere kans heeft op een goede uitkomst. Eva's grote betrokkenheid bij de klinische patiëntenzorg tijdens haar stage aan het Amsterdam UMC maakt haar de meest verdienstelijke kandidaat van het academische jaar 2022-2023.

Tijdens het Technical Innovation in Medicine (TIIM) congres 2024 ontving ze de Vooijs Award 2022-2023, die verbonden is aan een geldprijs van 1.000 euro.

Eva Groenendijk ontving de prijs voor haar afstudeeronderzoek van de masteropleiding Technical Medicine aan de Universiteit Twente. Prehospitale detectie van een groot herseninfarct is van cruciaal belang om direct transport naar het juiste ziekenhuis mogelijk te maken, waardoor de behandeling sneller kan worden gestart en de patiënt een grotere kans heeft op een goede uitkomst. Eva heeft met haar onderzoek aangetoond dat droge elektrode EEG met elektroden onder de haarlijn een veelbelovende diagnostische nauwkeurigheid heeft voor de detectie van grote herseninfarcten.

Haar betrokkenheid bij de klinische patiëntenzorg tijdens deze stage maakt haar een zeer verdiende winnaar van de  Prof. dr. G.P. Vooijs Award dit jaar. Momenteel zet Eva haar onderzoek voort als promovenda, waarbij ze de huidige opstelling met losse elektroden verder ontwikkelt tot een nog gebruiksvriendelijkere product, die in één handeling kan worden aangebracht.

PROF. DR. G.P. VOOIJS AWARD

De prijs is vernoemd naar Prof. Dr. G.P. Vooijs en werd voor de elfde keer uitgereikt. Peter Vooijs was aan de Universiteit Twente verbonden als Medisch Directeur van het onderzoeksinstituut MIRA en als wetenschappelijk directeur van de opleiding Technische Geneeskunde. Door zijn nadruk op het doen van wetenschappelijk klinisch onderzoek en zijn intensieve begeleiding van de klinische stages, legde hij de basis voor de klinische relevantie van de opleiding Technische Geneeskunde in de medische praktijk. Er waren dit jaar twaalf TG-alumni genomineerd voor de prijs. De jury selecteerde hieruit vervolgens de drie beste kandidaten, naast Eva Groenendijk waren dit Jasper V. en Sem Hoogteijling.