UTFaculteitenTNWNieuwsUT Climate Centre kent prijs toe aan duurzaamheidsproject voor onderwijslabs

UT Climate Centre kent prijs toe aan duurzaamheidsproject voor onderwijslabs

De Universiteit Twente verbruikt jaarlijks evenveel energie als 8500 huishoudens. Om dit te verminderen, heeft een team van TNW, EEMCS, Pre-U, Leerlingenlab en Faculty Green Hub een prijs ontvangen uit het New Opportunities Fund van het UT Climate Centre.

Deze prijs, toegekend aan negen van de 39 projectvoorstellen, ondersteunt een project om het energieverbruik in de onderwijslabs in Carré te analyseren en te verminderen.

Analyse van energieverbruik en materialengebruik in onderwijslabs

Het team zal het energieverbruik en het gebruik van materialen in de onderwijslabs op de vierde verdieping van Carré in kaart brengen. Dit omvat een inventarisatie van energie-intensieve apparatuur zoals zuurkasten. Naast het catalogiseren van de apparatuur wordt ook gekeken naar hoe vaak de apparaten gebruikt worden voor onderwijsdoeleinden.

Er zal ook onderzocht worden wat de gevolgen zijn van het tijdelijk uitschakelen van apparatuur als deze niet in gebruik is, om energie te besparen. Vervolgens wordt er een analyse uitgevoerd om methoden te vinden die het energie- en materiaalverbruik kunnen verminderen, inclusief de geschatte kostenbesparingen, en om manieren te vinden om de labactiviteiten aan te passen om meer bewustzijn te creëren.

Innovatie in energiebesparing voor duurzamere toekomst

De resultaten van het project zullen gedeeld worden om andere laboratoria te inspireren. Onderzoek heeft aangetoond dat laboratoria veel energie kunnen besparen, vaak door verbeteringen aan ventilatie en airconditioning. Het onderzoeksteam hoopt met dit project nieuwe energiebesparende maatregelen te ontdekken.

Jéré van Lente

Voor de energietransitie moeten we extra aandacht besteden aan energiebesparing. We moeten alles onder de loep nemen; ons dagelijks leven, maar ook ons onderwijs. Elke joule die we besparen vermindert de druk op het milieu.

Jéré van Lente

Dit project is een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst en benadrukt de inzet van de Universiteit Twente voor milieu-innovaties. Dankzij de ondersteuning van het UT Climate Centre kan het team waardevolle inzichten verwerven en bijdragen aan de voortdurende inspanningen om het energieverbruik op de campus te verminderen.