UTFaculteitenTNWNieuwsRemote control of experiments:

Remote control of experiments: 4TU.CEE-samenwerkingsproject voor vakontwikkeling tussen student en docent van Technische Natuurkunde

De motivatie achter de nieuwe cursus

De nieuwe cursus "Remote Control of Experiments" is ontwikkeld om studenten vertrouwd te maken met systemen die op afstand communiceren met meetapparatuur. Dit stelt hen in staat om lokale analyses op verschillende locaties centraal aan te sturen, wat essentieel is voor moderne ingenieurs. Tijdens de Covid-19-pandemie werd de noodzaak van deze cursus duidelijk toen experimenten op afstand noodzakelijk werden. In reactie hierop werden in de Student Laboratories in Twente verschillende systemen ingevoerd, waardoor studenten experimenten vanuit huis konden uitvoeren.

Jitse Boonstra, een 1e-jaars masterstudent Applied Physics die betrokken was bij de ontwikkeling van de cursus, benadrukte het belang van het begrijpen van deze technologie voor zowel industriële toepassingen als voor onderzoek. Hij noemde de voordelen van het werken met deze tools, zoals het verwerken van grote hoeveelheden data, het beheersen van instabiliteit in besturingstechnieken, en het werken met apparaten die ver uit elkaar staan. De ontwikkeling is mede mogelijk gemaakt met co-financiering van 4TU.CEE/UT.

Ervaringen van student en docent in het ontwikkelen van de cursus

Het samen opzetten van de cursus was een waardevolle ervaring voor zowel Jitse als Jeroen Verschuur, docent binnen de bachelor Technische Natuurkunde. Jitse was verrast toen Jeroen hem vroeg om mee te helpen, omdat hij op dat moment nog een bachelorstudent was. Hij ging met veel plezier de uitdaging aan.

Jitse Boonstra - student MSc Applied Physics

Het leukste aan de samenwerking met Jeroen vond ik de diepgaande discussies die we hadden en de vrijheid die ik kreeg om te onderzoeken wat er allemaal mogelijk was binnen de cursus.

Het basisplan van de cursus moest nog verder worden uitgewerkt, waarbij bezoeken aan onderzoeksgroepen en gesprekken met technici waardevolle inzichten boden. Jeroen waardeerde de aanvullende kennis en benadering van Jitse, en vond de discussies over onderwerpen en cursuselementen bijzonder waardevol.

Jeroen Verschuur- docent BSc Technische Natuurkunde

Als docent zie ik mijn rol in onderwijs als een samenwerking met studenten, waarbij ik studenten als junior ingenieurs beschouw en hun werk serieus neem, terwijl ik hen begeleid waar nodig.

Ervaringen van studenten met de nieuwe cursus

Studenten die deelnamen aan de eerste ronde van de cursus hadden verschillende ervaringen, zoals bleek uit verschillende interviews tijdens en na de cursus. In het begin vonden ze de uitgebreide inhoud en nieuwe elementen overweldigend. Ze voelden zich eerst nog "proefkonijnen" want de cursus werd op basis van hun feedback aangepast. Ondanks deze uitdagingen waardeerden ze de praktische ervaring en de vaardigheden die ze leerden. Ze werkten goed samen door elkaars sterke punten te gebruiken en gaven waardevolle suggesties om de cursus te verbeteren, waardoor ze ook medeontwerpers van de cursus werden. De modulaire opzet van de cursus maakte flexibele aanpassingen mogelijk, wat hielp bij het oplossen van problemen met complexe software voor laboratoriumcomputers.

Advies voor het samen ontwikkelen van cursussen met studenten

Jeroen en Jitse benadrukten beide hoe belangrijk het is om studenten te behandelen als beginnende ingenieurs in plaats van alleen als lerenden. Deze verschuiving in perspectief kan studenten helpen om te groeien tot samenwerkende collega's die nieuwe ideeën kunnen bijdragen. Ze benadrukten ook het belang van diepgaande discussies en de voordelen van verschillende invalshoeken bij het overbrengen van lesmateriaal. Jeroen benoemde ook dat dit proces niet alleen leerzaam is voor studenten, maar ook voor docenten. Hierdoor krijgen docenten inzicht in hoe studenten op verschillende manieren kunnen leren, wat waardevol blijft voor toekomstige samenwerkingen tussen docenten en studenten

Het is ook essentieel om studenten de ruimte te geven om aan te geven waar ze zich niet comfortabel bij voelen. Hoewel de cursus nog verder verfijnd moet worden, vonden Jeroen en Jitse hun samenwerking van onschatbare waarde. Hun ervaring is een voorbeeld van hoe docenten en studenten kunnen samenwerken om zinvolle en effectieve educatieve ervaringen te ontwikkelen.