UTFaculteitenTNWNieuwsTechnische Geneeskunde introduceert 'premium' stageafdelingen
Thoraxcentrum MST
afdeling Plastische chirurgie Radboud UMC
Afdeling Neurologie-KNF MST

Technische Geneeskunde introduceert 'premium' stageafdelingen

Vanaf het komende academische jaar gaat de opleiding Technische Geneeskunde (TG) werken met ‘premium’ stageafdelingen voor M2- en M3-studenten. Deze mijlpaal volgt op een succesvolle pilot tijdens de recente TG-schappen, waarbij waardevolle ervaringen en feedback werden verzameld van begeleiders, studenten en het opleidingsteam.

Met deze nieuwe aanpak streeft de opleiding Technische Geneeskunde ernaar de leerervaring van studenten te verbeteren en de samenwerking met stageafdelingen te versterken. Dit biedt studenten de kans om te leren in omgevingen waar de omstandigheden optimaal zijn voor hun ontwikkeling. Om in aanmerking te komen voor de tweejarige premiumstatus, worden TG-schappen beoordeeld op verschillende criteria:

• Aanwezigheid van TG-begeleiders met duidelijke TG-functies in de kliniek.
  • Integratie van TG-vraagstellingen met klinische ervaringen.
  • Samenwerking met een vakgroep van de Universiteit Twente.
  • Uitstekende beoordelingen van TG-studenten in eerdere evaluaties.
  • Feedback van de TG-staf.
  • Actieve betrokkenheid bij praktijkervaringen voor studenten.
  • Organisatie van TG’ers binnen een ziekenhuisvakgroep.
  • Aanwezigheid van een technisch geneeskundige als vaste opleider.

De eerste 16 premiumafdelingen (top 10%) voor de academische jaren 2024-2025 en 2025-2026 zijn inmiddels erkend door een speciale premiumcommissie.

Dr. Frank Halfwerk, Technisch Geneeskundige MST

Sinds de start van de opleiding TG biedt het Thorax Centrum Twente plaats aan studenten in alle fases van de opleiding. Deze premium status is een erkenning van onze jarenlange inzet jegens de student en opleiding TG.

Voordelen voor premium afdelingen en studenten

Premium afdelingen ontvangen gegarandeerd elke periode minstens één M2-student, met uitzondering van de juniperiode. Dit stelt de afdelingen in staat hun processen en begeleiding beter af te stemmen op de behoeften van de studenten. Studenten worden overigens nog steeds op basis van hun voorkeuren geplaatst. Zij geven hun voorkeuren op binnen het volledige aanbod van M2 TG-schappen en zien daarbij welke afdelingen de premiumstatus hebben. M3-studenten behouden de mogelijkheid om hun eigen stages te kiezen.

De eerste premiumafdelingen hebben hun trots al gedeeld op social media. Wij kijken uit naar de voortzetting van deze positieve ontwikkelingen.