Samenleving bepaalt het imago van een organisatie

Erik Lammers, een ondernemer, helpt besturen bij het vormgeven van hun organisatiestrategie. Zijn nieuwsgierigheid naar het perspectief van een Raad van Toezicht bracht hem naar de master course Toekomstgericht Toezichthouden. Deze waardevolle ervaring stelde hem in staat om zelf toezichthouder te worden.

Het zijn met name de gesprekken over voetbal bij het programma Vandaag Inside die Erik Lammers aanzetten tot het meedoen aan de master course Toekomstgericht Toezichthouden. Erik: ‘Vaak gaat het over wie waar verantwoordelijk voor is binnen een club. Is het de RvB, RvT of toch een ander? Ik begreep er nooit iets van als ik Johan Derksen daarover hoorde praten. Hoe stak die “boardroom dynamics” bij een voetbalclub nou in elkaar? Dat spel wilde ik leren kennen.’

Eigen visie ontwikkelen

Erik ziet de master course als een goede mix van theorie, casuïstiek en persoonlijke reflectie. ‘De opleiding is erop gericht een eigen visie te ontwikkelen op toekomstgericht toezichthouden. Dit in de context van de almaar ingewikkelder wordende samenleving. De steeds veranderende wetten, regels én verwachtingen kun je gewoon niet negeren. Je kunt als management wel denken het goed te doen en het recht aan je zijde te hebben, maar de samenleving bepaalt jouw imago. En daarmee het succes. En daarmee de organisatiecontinuïteit. Kijk maar naar bedrijven als Chemours of Tata Steel, dan zie je het verschil tussen volgens de wet handelen en maatschappelijk draagvlak hebben. De samenleving, die vormt een denkbeeldige extra stoel in de Raad van Toezicht en moet gehoord worden.’

Erik Lammers - Strateeg bij Jongbloed Strategen

Ik zat er vol zelfvertrouwen en wist waar ik over sprak. Zo zie je maar weer, kennis is macht.

Erik Lammers - Strateeg bij Jongbloed Strategen

Gevraagd als toezichthouder

En, snapt Erik inmiddels het spel? ‘Ja, ik kan de gesprekken aan tafel van Vandaag Inside nu moeiteloos volgen,’ lacht hij. Tekenend is ook de ervaring die Erik vlak voor zijn diploma-uitreiking had. ‘In april van dit jaar werd ik benaderd om zitting te nemen in een Raad van Toezicht. Ik was vereerd, maar de vraag kwam te vroeg voor mij. Ik was nog in opleiding en voelde me er nog niet zeker genoeg over.’ Er volgde een tweede gesprek nadat Erik klaar was met de master course. ‘Een wereld van verschil met het eerste gesprek. Ik zat er vol zelfvertrouwen en wist waar ik over sprak. Zo zie je maar weer, kennis is macht.’

Ontvang digitale brochure

Op koers houden

Inmiddels is Erik toegetreden tot de Raad van Toezicht. Zijn focus ligt daarbij op (innovatie)strategie, marketing en informatiemanagement. ‘Het gaat dan om aanpassingen van het eigen assortiment aan de veranderende klantbehoefte, processen en informatiebeveiliging (AVG). Hele belangrijke boegen om op te varen, want ze geven je de kennis om vooruit te blikken.’ Verder wil Erik vooral dienend zijn. ‘Ik ben er niet om het bestuur de les te lezen, maar om samen de organisatie op koers te houden. Dat kan door gepaste afstand te hebben en toch nabij te zijn.’

Het innovatieve programma van Toekomstgericht Toezichthouden!
Bekijk programma

Over Erik

Afgestudeerd in: Technische Bedrijfskunde, Marketing Management, IT Auditing en sinds kort Toekomstgericht Toezichthouden
Functie: Strateeg  
Trots op: Moeilijke dingen eenvoudig maken
Luister: Je hebt twee oren en één mond, dat betekent dat luisteren twee keer zo belangrijk is.
Leestip: Businessplan op 1A4 van Marc van Eck en Ellen van Zanten
Motto: Uw ambitie, onze missie: strategie in 100 dagen. Veel kleine stappen maken samen een grote.
Inspirerend: Herman Finkers vanwege zijn nuchterheid, creativiteit en humor

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies