Hackathon AI 2024

DE HACKATHON OVER ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE IN HET ONDERWIJS 

Op 12, 13 en 14 juni 2024 organiseerden de Universiteit Twente en de werkgroep onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie | NL AIC de derde editie van de Hackathon AI in het onderwijs. Acht teams werden uitgenodigd om te werken aan hun case om de kwaliteit van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en/of hoger onderwijs te verbeteren met slimme technologie? Alle teams werkten aan hun inspirerende cases in het DesignLab Universiteit Twente met behulp van JEDI's;

Op vrijdag 14 juni presenteerden de teams hun ideeën aan de deskundige jury: Maurice Van Keulen, Bram Enning, Jitske van Os, Claire Schaepelynck en Christel Wolterinck-Broekhuis.

Na grondig juryberaad is de Koninklijke Auris Groep als winnend team aangewezen: hun gebruiksvriendelijke tool FABULA, maakt het mogelijk om op basis van enkele doelwoorden, thema, leesniveau, lengte en vorm een rijke tekst te genereren, plus een praatplaat en afzonderlijk afbeeldingen van de doelwoorden. Met hun multidisciplinaire team, waarin ieders expertise en kennis optimaal is ingezet, hebben ze op basis van de wensen van leerkrachten, direct een proof of concept gebouwd.

We willen de winnaars nogmaals feliciteren en alle deelnemers bedanken voor de geweldige energie, inzet en samenwerking!Hopelijk tot ziens in een nieuwe editie van de Hackathon AI!

Keynotes

Er stonden verschillende inspiratiesessies op het programma, van onder andere de winnende teams van vorig jaar, Erdinc Sacan, Maurice Van Keulen en Barend Last. De keynotepresentaties en opnames treft u hieronder. 

  • Maurice van Keulen

    Welke bedreigingen voor de robuustheid van analytics en AI zijn er?

    Analytics en AI zijn veelbelovend en de samenleving is er in toenemende mate van afhankelijk, maar het is niet allemaal goud wat er blinkt. Er zijn bedreigingen voor de robuustheid van analytics en AI waar we ons bewust van moeten zijn. We moeten methoden en technieken ontwikkelen om ze op te sporen en te beperken, zodat onze analytics en AI gegarandeerd robuust zijn.
    In deze lezing belichten we twee van die bedreigingen: het gebrek aan datakwaliteit en ongewenste redeneringen (het leren van kortere routes en stereotype patronen). 

    Voor een niet-technisch publiek. Geen voorkennis nodig, behalve op een hoog niveau weten wat analyse en AI is. De meest technische term die gebruikt moet worden is "voorspellend model".

    Maurice Van Keulen - Universiteit Twente | LinkedIn

  • Erdinç Saçan

    A fool with a tool is still a fool, but is it a tool?

    Ontdek in deze snelle, 30-minuten durende keynote verschillende tools die je productiviteit en creativiteit kunnen verhogen. We bespreken de potentie van elk hulpmiddel en of ze de moeite waard zijn om te gebruiken.

    Erdinc Sacan is docent bij Fontys ICT en Practor bij ROC van Tilburg -  Fontys

  • Barend Last

    Waarom “moeten” we iets met AI?

    AI wordt vaak een hype genoemd. Maar is dat wel terecht? In deze keynote vertelt Barend Last, docent en auteur van ‘Chatten met Napoleon’, waarom we niet meer om AI heen kunnen. Want ja, leerlingen, studenten, het bedrijfsleven en de samenleving hebben hun weg ernaar gevonden. Nu het onderwijs nog.

    Barend Last - Foundation for Corporate Education

Aftermovie HackatHon 2023

Benieuwd naar de vorige editie? Bekijk dan onderstaande aftermovie!

Meer weten over AI?

Wat is een hackathon?

Een hackathon is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze hackathon is AI in het onderwijs. Er speelt heel veel rondom AI in het onderwijs, denk bijvoorbeeld aan ChatGPT. Voor het meedoen aan deze hackathon is kennis van artificiële intelligentie een pré, maar niet vereist: er lopen ook experts (Jedi's) rond om teams te ondersteunen. Daarnaast worden alle deelnemers gevraagd om voorafgaand een online professionalisering te volgen. 

We nodigen docenten, schoolleiders, managers, studenten, leerlingen en andere geïnteresseerden uit om in teams van 6-8 personen gedurende drie dagen (12, 13 en 14 juni) te werken aan een case gericht op het verbeteren van de kwaliteit in het onderwijs. Onder begeleiding van de Jedi's gaan deze teams aan de slag met het ontwikkelen van hun eigen AI-toepassing voor de gekozen casus. Op 14 juni 2024 zullen alle teams hun oplossingen presenteren aan een deskundige jury, die de presentaties zal beoordelen en uiteindelijk een winnaar zal selecteren.

De hackathon is ontworpen door de zone faciliteren en professionaliseren van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Deze hackathon wordt georganiseerd door de Universiteit Twente en de werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC), ter gelegenheid van de maand van AI in het onderwijs. De maand van de AI in het onderwijs wordt mede mogelijk gemaakt door NL AIC - werkgroep Onderwijs, SURF, Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI), Npuls en Kennisnet. In deze maand vinden diverse evenementen plaats, waaronder deze hackathon!

PROGRAMMA

De term 'Artificiële Intelligentie' (AI) werd geïntroduceerd in 1956 door wetenschapper John McCarthy. Hij definieerde AI als "de wetenschap en techniek van het creëren van intelligente machines". In onze samenleving is er steeds meer data beschikbaar. Deze data, in combinatie met de groeiende rekenkracht van computers en academische doorbraken, zorgt voor een aanzienlijke vooruitgang op het gebied van AI. Met behulp van AI kunnen we patronen ontdekken in grote hoeveelheden data, die menselijk denken en rationeel redeneren nabootsen. Dit omvat onder andere het vermogen om te generaliseren, te argumenteren, te interpreteren en te leren van het verleden.

AI biedt ook vele mogelijkheden voor het onderwijs. Het kan worden ingezet bij roostering, serviceprocessen, het verbeteren van gelijke kansen, het verbeteren van toetsing van kennis, het faciliteren van plaats- en tijdonafhankelijk (leven lang) leren, en het waarborgen van kwaliteit.

Meer weten over Artificial Intelligence? Bekijk dit artikel eens:

ORGANISATie

De hackathon wordt georganiseerd door de Universiteit Twente en de werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC), ter gelegenheid van de maand van AI in het onderwijs. In samenwerking met het AID-E, CELT, CEE, DSI, ELAN, Kennisnet, MBO Raad, Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI), Npuls en Pre-U, Pro-U en SURF en Turner.