HomeOnderwijsPre-UniversityPro-UActiviteitenInspiratiemiddag natuurkunde 2024

Inspiratiemiddag natuurkunde 2024

inspiratiemiddag Natuurkunde 

De opleiding Technische natuurkunde en de lerarenopleiding Natuurkunde organiseren op 17 oktober 2024 een inspiratiemiddag voor eerste- en tweedegraads natuurkundedocenten en TOA’s op de campus van de Universiteit Twente. Een inspirerende middag met lezingen, workshops en ideeën van collega-docenten. Deze middag word georganiseerd vanuit Pro-U in samenwerking met de opleiding Technische Natuurkunde en de lerarenopleiding Natuurkunde. De verschillende inhoudelijke onderdelen werden verzorgd door professionals van de Universiteit Twente. De middag staat volledig in het teken van het opdoen van nieuwe ideeën, welke vervolgens weer in het klaslokaal toegepast  kunnen worden. Daarnaast is het een mooie kans om collega's uit de regio te ontmoeten! De middag begint met een keynote van Guus Rijnders (professor in NanoElectronic Materials, Universiteit Twente) en aan het eind van de middag volgen de deelnemers een inspirerende workshop naar keuze.  We sluiten de dag af met een heerlijk dinerbuffet. 

IN HET KORT

Wanneer: donderdag 17 oktober 2024
Tijd: 14.00 - 17.00 uur
Voor wie: eerste- en tweedegraads natuurkundedocenten en TOA’s
Locatie: Universiteit Twente
Kosten: € 100,- p.p. 
Aanmelden: vanaf 17 mei 2024 

PROGRAMMA

14.00 - 14.30  UUR: Inloop
14.30 – 14.35 UUR: Opening
14.35 – 15.45 UUR: Keynote & lezing
15.45 – 16.00 UUR: Pauze & Wissel naar workshops
16.00 – 17.00 UUR: Workshops
17.00 – 18:00 UUR: Afsluitend dinerbuffet

KEYNOTES & WORKSHOPS

Zie hieronder de inhoud van de keynote en workshops. 

  • Keynote | De rol van sleuteltechnologieën bij innovatie in de halfgeleider chip-industrie

    Innovatie in de halfgeleider chip-industrie wordt sterk gestuurd door verschillende sleuteltechnologieën die voortdurend evolueren en elkaar beïnvloeden. Enkele van deze technologieën zijn: Nanotechnologie, Photonica, Quantum, Materialen, Fabricage, kunstmatige intelligentie, etc. Deze technologieën vormen een onderling verbonden ecosysteem dat de voortdurende innovatie in de chipindustrie stimuleert en bijdraagt aan de ontwikkeling van nieuwe producten en toepassingen die onze technologische grenzen blijven verleggen.

    Zowel Europa als Nederland willen de positie in de wereldwijde halfgeleiderindustrie versterken en innovatie en economische groei bevorderen, en daarmee van de strategische belangen van de EU op het gebied van technologie en veiligheid waarborgen. Wetenschappelijk onderzoek alsook opleiden en behoud van talent zijn belangrijke pijlers voor deze industrie en in mijn presentatie centraal staan.

    Een voorbeeld van recente ontwikkeling is de Europese Chips Act waarin het concurrentievermogen en de veerkracht van Europa op het gebied van chip-technologieën en -toepassingen worden versterkt. Binnen het Twente eco-systeem wordt gewerkt aan initiatieven rondom fotonische chips fabricage, waarin de universiteit Twente, overheden en bedrijfsleven samen optrekken om een fotonische chipfabriek op te zetten. In deze chips worden materialen met nieuwe eigenschappen toegepast zodat het energiegebruik minimaal is. In de presentatie gaat Guus Rijnders in op de ontwikkeling van dergelijke materialen. Ook zal hij zijn ervaringen delen over de aansluiting van studenten van het VO naar het WO. 

    Deze workshop wordt gegeven door: Guus Rijnders (professor in NanoElectronic Materials, Universiteit Twente)

  • Workshop 1 | Lesideeën voor morgen

    Hoe krijg je leerlingen in de aan-stand? Na Corona is dit nog steeds iets waar we als docent(en) mee struggelen. Hoe stimuleer je leerlingen zich vast te bijten in een onderwerp in een snelle samenleving die gedomineerd wordt door het aantal ‘likes’ op een ‘comment’ en waar de maximale duur van een TikTok-video 60 secondes is? In deze workshop komen bouwstenen van een les aan bod die hierin helpend kunnen zijn en wisselen we ideeën met elkaar uit. Al met al levert het vast en zeker een workshop vol inspiratie op voor de les van morgen!  

    Deze workshop wordt gegeven door: Hannie Lensink (vakdidactus ELAN, Universiteit Twente * docent natuur- en scheikunde Marianum)

  • Workshop 2 | Handvatten voor zinvolle dialogen in een natuurkundeles

    Er wordt vaak veel waarde gehecht aan een onderwijsleergesprek. Vaak is dit onderwijsleergesprek een vraag-en-antwoordspel die uiteindelijk moet leiden tot (natuurkundige) kennis en inzichten bij de leerlingen. Naast het leren van ‘natuurkundige kennis’, bevordert een goed onderwijsleergesprek ook het denkproces van de leerlingen.

    Maar wat zijn nu ‘goede’ vragen? En hoe zorg je ervoor dat leerlingen überhaupt willen meedoen tijdens het gesprek? En hoe reageer je op antwoorden van de leerlingen? Tijdens deze werkgroep verkennen we samen wat er al bekend is over dialogen tijdens de lessen. Wij gaan samen (Engelstalige) videofragmenten analyseren en we gaan samen aan de slag met lesideeën. Al doende zullen we samen handvatten ontdekken én creëren die jij de volgende dag in jouw lessen natuurkunde kunt gebruiken, zodat je jouw leerlingen nóg beter mee kunt nemen in een onderwijsleergesprek.

    Deze workshop wordt gegeven door: Patrick Diepenbroek (docent natuurkunde en experimentele wetenschappen bij International school Twente)

  • Workshop 3 | Ontdek de kracht van AI in jouw natuurkundelessen!

    Ben je klaar om je lessen naar een hoger niveau te tillen met kunstmatige intelligentie(AI)? In deze workshop leer je praktische tips en tools die je direct kunt toepassen om je werk te vereenvoudigen en je leerlingen te betrekken. 

    Ben je op zoek naar manieren om je lessen te innoveren? Wil je leerlingen op een meer gepersonaliseerde manier ondersteunen? Wil je de kracht van AI leren benutten in jouw onderwijs? Dan is deze workshop perfect voor jou! Schrijf je nu in en ervaar het verschil dat AI kan maken in jouw lessen!

    Wat kun je verwachten?
    Je leert hoe AI je helpt bij het differentiëren van opgaven en het geven van nuttige hints,  passend bij elk niveau; je leert boeiende PowerPoint-presentaties maken met AI-ondersteuning; en je leert rubrics te ontwerpen met AI voor eenvoudiger beoordelen van bijvoorbeeld praktische verslagen.

    Ga met ons mee op reis naar de toekomst van natuurkundeonderwijs!

    Deze workshop wordt gegeven door: Henk Pol, vakdidacticus Universiteit Twente

  • Workshop 4 | Het nieuwe Q-lab - Quantumproeven voor de Klas

    Het nieuwe Q-lab van de UT is een unieke kans om leerlingen kennis te laten maken met echte quantumproeven. Dit laboratorium biedt docenten de mogelijkheid om met hun hele klas onder deskundige begeleiding quantumexperimenten uit te voeren die in de meeste scholen niet mogelijk zijn.

    In deze workshop laten we zien hoe een bezoek aan het Q-lab eruit kan zien. Docenten krijgen de kans om zelf met de proefopstellingen te werken en ervaren hoe een middag of ochtend op de universiteit voor hun klas georganiseerd kan worden. Daarnaast bespreken we de opties voor individuele leerlingen, bijvoorbeeld voor hun profielwerkstuk (PWS). Het Q-lab biedt hen de mogelijkheid om zeer geavanceerde experimenten uit te voeren en diepgaand onderzoek te doen naar moderne toepassingen van de quantumfysica. Een andere interessante mogelijkheid is het meenemen van verschillende proeven naar uw eigen school.

    Deze workshop wordt gegeven door: Kirsten Stadermann, Aernout van Rossum en Carolien Swart - Castenmiller

  • Workshop 5 | Green Team Twente

    Green Team Twente (waterstofauto), RoboTeam Twente, Solar Boat Twente, A3T (drone) en Electric Superbike Twente (elektrische motor).....deze teams bieden een kijkje in hun keuken door een rondleiding in hun werkplaats. Het geeft een goed beeld hoe interdisciplinaire ontwerpteams werken. Ook laat het u de mogelijkheden zien voor een Pre-U workshop met uw leerlingen. 

    Foto

AANMELDEN

Vi onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de inspiratiemiddag en een keuze maken uit een van de workshops. Aanmelden kan tot 27 september 2024. Bij vragen, kunt u contact opnemen met pro-u@utwente.nl.

OVERZICHT PRO-U ACTIVITEITEN

Naast de Inspiratiemiddag Natuurkunde, organiseren we bij Pro-U ook nog andere activiteiten op het gebied van docentprofessionalisering en onderwijsontwikkeling. Het Pro-U programma ontstaat door co-creaties van UT-onderzoekers, vakdidactici van de UT-lerarenopleiding en docenten uit het voortgezet onderwijs. UT-medewerkers ontwikkelen programma’s op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten, met als doel deze direct in de lespraktijk toe te kunnen passen. Tevens is het Pro-U aanbod sterk verweven met de UT-lerarenopleidingen en dat zorgt voor een doorlopende lijn van ‘samen opleiden’ naar ‘samen professionaliseren’.

Het aanbod van Pro-U wordt weergegeven in verschillende expertises. Binnen een expertise kunnen activiteiten worden aangeboden (bijv. een Inspiratiemiddag of conferentie), maar delen we ook relevante wetenschappelijke artikelen en mogelijkheid tot maatwerk op de eigen school waarbij Pro-U bijvoorbeeld als sparringspartner kan worden ingezet. Tevens hebben we de beschikking over een eigen assessmentcentrum: Assessmentcentrum Twente (ACT). Vanuit het assessmentcentrum wordt advies en richting gegeven aan de professionalisering van (toekomstige) docenten door de beoordeling en ontwikkeling van onderwijstalent. Kijk op deze webpagina voor ons volledige aanbod!