HomeOnderwijsPre-UniversityPro-UActiviteitenNascholing Scheikunde - Burgerschap

Nascholingscursus Burgerschap in Scheikunde

NAscholingscursus BURGERSCHAP in SCHEIKUNDE

Burgerschap, gaat onder andere over maatschappelijke vraagstukken. Veel van de huidige vraagstukken zoals drugs, stikstof en de plastic soep hebben een scheikundige achtergrond. De scheikundeles is daarom enorm geschikt om burgerschap aanbod te laten komen. Voor leerlingen werkt dit motiverend omdat ze ervaren waarom scheikunde zo relevant is.

Burgerschap integreren in je scheikundeles kan via veel invalshoeken en via diverse scheikundige concepten. Hoe je dat systematisch aanpakt gaan we bij deze nascholing leren. De nascholing bestaat uit 3 dagdelen waarin 3 verschillende aspecten van de integratie van burgerschap in het scheikunde-onderwijs wordt behandeld. 

Deze 3 aspecten zijn tevens de basis van ons onderzoek naar de integratie van burgerschap in het scheikunde-onderwijs en zijn gekoppeld aan de kerndoelen van het burgerschapsonderwijs.

  • Toegepaste scheikunde

    Tijdens het eerste dagdeel gaat het over ‘toegepaste scheikunde’, deze dag vindt plaats op de Universiteit Twente. Toegepaste scheikunde gaat over scheikunde dat relevant is voor het dagelijkse leven van leerlingen. Vraagstukken kunnen uit de krant, medische contexten, films of boeken komen. Hoe vind en kies je een relevant vraagstuk? Hoe koppel je deze aan de concepten die aanbod moeten komen? Dit oefenen we tijdens de eerste bijeenkomst.

  • De aard van scheikunde

    Het tweede dagdeel gaat over de ‘aard van scheikunde’. Leerlingen leren daarbij dat scheikunde veranderlijk is, gebaseerd op empirie en bovendien sociaal en cultureel ingebed is. De geschiedenis van scheikunde leent zich daar uitstekend voor. Daarom zijn we tijdens de tweede bijeenkomst te gast bij de Museum Fabriek in Enschede en ervaren we een voorbeeld scheikunde-les over de textiel geschiedenis. We gaan daarnaast ook aan de slag met verschillende relevante werkvormen die je in je eigen lokaal kan uitvoeren.

  • Kritisch filosofische benadering

    Tijdens het derde en laatste dagdeel hebben we het over de ‘kritisch filosofische benadering’. Het gaat hier over de houding en rol van leerlingen t.o.v. scheikunde en hoe zij de wereld willen vormgeven. We zijn daarom deze bijeenkomst te gast in het Palthe huis in Oldenzaal waar ze veel weten over identiteit. We ervaren een scheikundeles hierover en gaan die dag ook zelf aan de slag met het vormgeven van dit soort lessen.

DETAILS

Wilt u hier meer over weten of u aanmelden, neem dan contact op via pro-u@utwente.nl.

Pro-U Expert