Nieuwe multifunctionele werkplaats ET

Facultaire ontwikkelingen in huisvesting

Binnen faculteit ET spelen diverse huisvestingsvraagstukken die voortvloeien uit de substantiële groei van de faculteit. Het eerste grote project dat inmiddels is gestart, betreft de realisatie van een nieuwe werkplaats. Naast het ontwerp van een nieuwe multifunctionele uitbreiding voor practica en een grote onderwijsruimte staan ook de herinrichting van de Horstring, de entree en kantine van de Horst op de planning. Er zijn diverse verhuizingen van dienstafdelingen gepland en er wordt nagedacht over de inrichting van een Homebase voor ET studenten en medewerkers. Op de langere termijn, tussen 2023 en 2025, staat een grootschalige renovatie van de Horst op de planning.

Nieuwe, integrale werkplaats ET

Om het toenemend aantal ET studenten te faciliteren, is in 2018 voor ET een tijdelijke nieuwe werkplaats gerealiseerd achter de Horst: de Hangar. Samen met het College van Bestuur is destijds besloten dat tegelijk ook de voorbereidingen getroffen zouden worden voor een permanente oplossing om tot één integrale werkplaats te komen. Deze zou ter vervanging zijn van de huidige werkplaatsen binnen de Horsttoren en de West-Horst. Inmiddels is er een eerste schetsontwerp voor deze nieuwe werkplaats en bijbehorende onderwijsruimten, gelokaliseerd tussen de Noord-Horst en Klein-Horst.
Hier is een integraal ontwerpteam mee bezig, bestaande uit VDNDP & CIVIC Architects en Nelissen Ingenieursbureau voor het installatietechnisch en bouwfysisch ontwerp, ET en CFM.

Vind hier de impressies van het eerste schetsontwerp. Dit betreft een eerste vertaling, c.q. vlekkenplan, van het programma van eisen. Wat hierin al wel zichtbaar is, is de verdiepte vloer van  de werkplaats, waardoor er goed uitzicht over de hele werkplaats én de eerste verdieping is vanuit de omliggende kantoren op maaiveld niveau. Dit was een belangrijk element in het programma van eisen dat tot stand gekomen is met input vanuit de betrokken departementen en opleidingen.

Om tot een passende naam te komen voor de nieuwe werkplaats wordt binnenkort een prijsvraag binnen de faculteit uitgezet.

De planning voor de realisatie van de werkplaats ziet er als volgt uit:

• Januari 2021: start voorlopig ontwerp en afronding in februari
  • Maart 2021: de definitieve ontwerpfase start in maart en wordt afgerond in mei
  • Juni 2021: het technisch ontwerp start in juni, de afronding is in september dit jaar
  • Oktober 2021: De aanbesteding voor een integraal bouwteam is voorzien tussen oktober en november 2021
  • Januari 2022: start bouw van de integrale werkplaats
  • December 2022: oplevering van de werkplaats is als alles meezit voorzien in december 2022.

Inventarisatie huisvestingsbehoefte en huisvestingsplan ET

Op basis van de groei van de faculteit, de ET-strategie en corona-ontwikkelingen wordt een huisvestingsplan voor de faculteit gemaakt. Dit plan is bedoeld om tot een effectieve en toekomstbestendige inzet van de Horst en eventuele aanvullende huisvestingslocaties voor ET elders op de campus te komen. Hierbij wordt ET geholpen door bouwmanagementbureau Kleissen en om de huisvestingsbehoefte in beeld te brengen houden zij in februari interviews met het faculteitsbestuur, de departementsbesturen, de ondersteunende diensten en met Campus en Facility Management.

Home base ET; herinrichting van de Horstring

Mede ingegeven door de groei van ET zijn er meer en verbeterde studie- en werkplekken nodig binnen de Horst. Studenten en medewerkers van ET hebben aangegeven behoefte te hebben aan een ruimtelijkere en meer inspirerend omgeving om te studeren, te werken en elkaar te ontmoeten. Studenten hebben behoefte aan meer en aan een grotere verscheidenheid van flexibele leerruimtes, passend bij het kleinschalige karakter van het ET onderwijs die het werken in multidisciplinaire teams faciliteren.
Om het ET-gemeenschapsgevoel verder te versterken en om het aangezicht van de faculteit aantrekkelijker te presenteren wordt gewerkt aan de inrichting van een Homebase voor ET, aan meer eenheid in het gebouw en aan een uitnodigende entree en kantine.
In een aantal workshops zijn alle wensen met betrekking tot de Homebase van ET geïnventariseerd.
Op basis daarvan is door Mourik architecten een ontwerp gemaakt.
Zo worden er in de Oost Horst en Noord Horst diverse zitplekken gerealiseerd die naast studeren en werken ook gelegenheid bieden om elkaar te ontmoeten. Samen met meubilair leverancier Gispen wordt gezorgd voor eenheid in het meubilair en komen er extra studiewerkplekken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van zowel bestaand als nieuw meubilair. Ook voor de medewerkers worden er aparte ontmoetingsplekken en zithoeken gecreëerd. In februari worden de eerste bestellingen en aanpassingen in de Horstring verwacht. Daarna wordt gewerkt aan de herinrichting van de entree en kantine.

Vindt hier een impressie van de Homebase.

Meer informatie

Belangrijke updates over deze huisvestingsplannen volgen via mailings, intranet en de website voor lange termijn strategische huisvesting: www.utwente.nl/ltsh.

Wil je graag frequent op de hoogte gehouden worden? Meld je dan aan voor onze nieuwsupdate Huisvesting ET (verschijnt een paar keer per jaar).

Neem voor vragen contact op met Nancy Heijnekamp.