HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenRichtlijnen voor het gebruik van AI tijdens je studie aan de UT

Richtlijnen voor het gebruik van AI tijdens je studie aan de UT

Welke hulpmiddelen voor kunstmatige intelligentie (AI) zijn er en wat is hun impact op de manier waarop we opdrachten benaderen? In dit artikel hebben we enkele richtlijnen op een rij gezet voor het gebruik van AI tijdens je studie.

Als het gaat om het gebruik van AI-tools voor opdrachten en onderwijs, zijn er verschillende gradaties van toelaatbaarheid. Het kan zijn toegestaan voor specifieke doeleinden, beperkt tot bepaalde tools of volledig toegestaan. Het is echter essentieel dat je als student het gebruik van AI in je werk erkent. Als je ervoor kiest om enige vorm van AI te gebruiken, vergeet dan niet om een uitgebreide lijst van de gebruikte tools in de bijlage op te nemen. Deze lijst moet alle hulpmiddelen bevatten die je tijdens je werk hebt gebruikt.

Om dit te vereenvoudigen, hebben we een handige zin gemaakt die je aan het begin van je appendix kunt opnemen:

"During the preparation of this work, I (and my fellow authors) used [NAME TOOL / SERVICE] to [REASON]. After using this tool/service, we thoroughly reviewed and edited the content as needed, taking full responsibility for the final outcome."

Zelfs als je geen AI-tools hebt gebruikt, is het belangrijk om dat feit ook te erkennen. Voeg in dergelijke gevallen gewoon een verklaring toe waarin staat:

"During the preparation of this work, I (and my fellow authors) used no artificial intelligence tools."

We raden ten zeerste aan om alle software die in je opdrachten wordt gebruikt openbaar te maken, omdat je nooit weet of ze verborgen AI-gebaseerde functies bevatten! Dit omvat schrijftools, zoekmachines, en tools voor gegevensanalyse en citaten. Tekstverwerkers zoals Word, spelling- en grammaticacontrole, of zelfs referentiemanagers kunnen bijvoorbeeld AI-tools bevatten die zijn ontworpen om de taal te verbeteren en betere hulp te bieden.

Ter herinnering: het gebruik van AI-tools zonder expliciete toestemming van je docent of het niet erkennen van de tool in je appendix wordt beschouwd als academisch misconduct. We willen dat je slaagt en leert, maar het is cruciaal om je aan de regels te houden en de academische integriteit te behouden.