Toelichting op de financiën van de UT Onderwijskwaliteit heeft prioriteit

De aanhoudende stijging van kosten en een lagere instroom van studenten dan verwacht stellen de Universiteit Twente voor financiële uitdagingen. We vinden het belangrijk je te informeren over het hoe en wat. Maar ook om je te laten weten dat we er alles aan doen om de kwaliteit van het onderwijs op peil te houden.  Dat heeft voor ons als universiteit de hoogste prioriteit.

Oorzaken van de financiële uitdagingen

Niet alleen voor onze universiteit zijn de financiën een uitdaging. Meerdere universiteiten in het land hebben er mee te maken.

In de afgelopen jaren hebben we te maken gehad met flinke kostenstijgingen. Ook in je eigen uitgaven zul je ongetwijfeld gemerkt hebben dat veel dingen duurder worden. Dat geldt ook voor ons, we merken de gevolgen van de hoge inflatie. Bovendien zijn de salarissen als gevolg van een nieuwe landelijke cao flink hoger geworden. Voor een deel krijgen we daarvoor compensatie van de Rijksoverheid, maar niet voor het geheel.

Ook zijn de studentenaantallen lager dan eerder verwacht. In het huidige jaar zijn er bijvoorbeeld 6,8 procent minder nieuwe studenten dan in het jaar ervoor. Dat heeft ook financiële gevolgen. De verwachting is dat we deze daling niet direct kunnen goedmaken door een veel hogere instroom in het komende jaar en verder.

Sturen op de financiën

Al in 2023 merkten we dat het steeds moeilijker werd om binnen onze begroting te blijven. Hoewel er op dit moment geen sprake is van een acuut groot probleem, is het wel belangrijk om nu op onze financiën te letten, zodat we op een later moment niet in grotere problemen raken.

We hebben binnen de hele organisatie gestuurd op het beperken van de uitgaven. Dat hebben we gedaan door te kijken welke investeringen wel en niet noodzakelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het afwegen of tijdelijke contracten van medewerkers wel of niet verlengd moeten worden, en of nieuwe vacatures wel echt nodig waren. Ook hebben we gelet op de kleine uitgaven, zoals bijvoorbeeld lunches bij bijeenkomsten. Want ook alle kleine beetjes helpen.

Ook in het komende jaar zijn scherpe keuzes in wat we wel en niet doen nodig. Alle faculteiten en ondersteunende diensten hebben plannen gemaakt hoe ze financieel verstandige keuzes kunnen maken. Drie uitgangspunten zijn daarin leidend:

• De kwaliteit van het onderwijs heeft prioriteit
  • De keuzes die we maken moeten toekomstbestendig zijn
  • We houden continu een vinger aan de pols en sturen direct bij als dat nodig is.

Onderwijskwaliteit heeft prioriteit

Het op peil houden van de kwaliteit van het onderwijs heeft grote prioriteit. In de landelijke vergelijkingen zoals de Nationale Studenten Enquête scoort de UT de afgelopen jaren steevast bij de beste universiteiten. De UT wil die leidende positie in studentwaardering behouden en blijven versterken. Dat vraagt om prioriteit in de inzet van medewerkers, maar ook de inzet van middelen voor het behoud van onderwijsfaciliteiten in de breedste zin.

Hoewel we verwachten dat de financiële uitdagingen maar beperkt invloed hebben op het studeren aan de UT, kan het natuurlijk zijn dat je daar soms wat van merkt. Daarvoor vragen we je begrip, in de wetenschap dat we er alles aan doen om de kwaliteit van het onderwijs op het peil te houden dat je van ons gewend bent.

Meer weten?

Meer over de achtergrond van onze financiële uitdagingen vind je op onze speciale topic-pagina. Heb je specifieke vragen, dan kan je ook een email sturen naar info@utwente.nl.