HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studenten1 oktober is Diversity Day: ontdek wat er te doen is!

1 oktober is Diversity Day: ontdek wat er te doen is!

Vandaag – 1 oktober - is het weer zover! Het is Diversity Day in Nederland. Ook op de UT geven we op deze dag extra aandacht aan dat we allemaal verschillend zijn. Aandacht dus voor het simpele gegeven dat die verschillen inspirerend, interessant en soms best ingewikkeld zijn. Wij werken samen, krijgen samen te maken met de gevolgen van ingrijpende beslissingen en leren samen – van en met elkaar. Elke dag, het hele jaar door voelen we hoeveel energie het geeft als het ons lukt verschillende ideeën en perspectieven succesvol bij elkaar te brengen. We ervaren ook wat het doet als het niet lukt, als we botsen en merken dat we het niet met elkaar – of met een beslissing – eens zijn. Hier af en toe extra bij stilstaan helpt. Hoe wij dat vandaag en in de komende weken doen, lees je in dit bericht!

Je hebt het bericht misschien al voorbij zien komen. Vanmiddag (tussen 13.30 en 15.00 uur) ontdekken we in de workshop die Jordy Nijenhuis van Dare to be Grey organiseert hoe jij kunt voorkomen dat jij verstrikt raakt in polariserende gesprekken. Of dat nu hier is of thuis. Ga jij de uitdaging aan en kom je ervaren wat er gebeurt als we minder zwart-witdenken en de moeite doen samen op zoek te gaan naar meer nuance? Jordy geeft je alle tips en tricks!

Ga voor die last minute beslissing en reserveer een van de laatste plekken!
Ik geef mij op!

Stuur nu je incentive fund voorstel voor 2025 in!

Heb jij een vernieuwend idee waarmee DE&I krachtig kunnen verankeren in onze organisatie, voor studenten of voor medewerkers? Dien dan nu je projectvoorstel in! Dit kan je doen tot en met 31 oktober. Meer informatie over de voorwaarden waaraan je voorstel moet voldoen en de werkwijze, vind je op de website van het UT Incentive Fund. We kijken uit naar alle ideeën!

Van University of Twente naar Diversity of Twente

Er is nog meer. Binnenkort – naar verwachting voor het eerst op International Coming Out Day op 11 oktober – kun je bewonderen hoe wij met onze University of Twente-letters af en toe kunnen stilstaan dat iedereen bij de UT verschillend is en dat dit ons sterker maakt. Ben jij benieuwd hoe? Houd dan de socialmediakanalen in de gaten en vergeet je – als medewerker – vooral niet te abonneren op het onderwerp ‘Diversity, Equity & Inclusion (DE&I)’ van het ServicePortal.

Week van de Toegankelijkheid: doe jij ook mee?

In oktober focussen we - tijdens de Week van de Toegankelijkheid - op hoe belangrijk het is dat iedereen overal kan komen, zich op elke plek snel thuis voelt en makkelijk de (digitale) informatie vindt die nodig is. Dit jaar start de Week van de Toegankelijkheid op 7 oktober. En voor de UT begint deze week meteen goed. We nemen namelijk deel aan de Meest toegankelijke weekstart van Nederland die het ministerie van VWS organiseert, samen met Ieder(in), SWOM, Emma at Work, KRO-NCRV en ASML. Wil jij ook meedoen? Laat je verrassen en schrijf je in! En nu we het toch over toegankelijkheid hebben: het is alweer een paar jaar geleden dat we de VN intentieverklaring ‘Toegankelijk onderwijs voor iedereen’ hebben getekend. Dat we dit gedaan hebben houdt ons nog steeds scherp. Wat gaat er goed en waar moet het – beleidsmatig en in de uitvoering - echt beter? Met onder anderen studenten, studieadviseurs, studentdecanen, de collega’s van CFM en het DE&I Team werken we hieraan, met hulp van het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO). Daarnaast hebben we de eerste stappen gezet die nodig zijn om een studentensupportnetwerk op te richten. Hier kunnen studenten met een handicap, chronische ziekte, beperking of aandoening ervaringen delen, van elkaar leren en handige tips en tricks uitwisselen.

Pride Symposium en Regenboogdagen

Zoals gezegd, Diversity Day is een mooi moment om ook onze kernwaarde ‘inclusie’ extra te belichten. Want daar draait het natuurlijk om: op basis van gelijkwaardigheid (equity), in de wetenschap dat we allemaal verschillend (diversity) zijn, ervoor zorgen dat niemand buiten- of uitgesloten wordt (inclusion). Dat iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt. Verbinding zoeken en bruggen bouwen dus. Een belangrijk uitgangspunt dat ook centraal staat tijdens het symposium dat Th!nk with Pride Saxion en UT op 16 oktober organiseren in het stadhuis van Enschede. Geef je snel op voor dit interessante en leerzame event, dat ook nog eens helemaal gratis is. Het symposium maakt deel uit van de Regenboogdagen in Enschede die van 11 tot en met 20 oktober gehouden worden. Lees in het programma wat er in deze negen dagen nog meer te doen is in Enschede.

Meer weten of meedoen?

Tot slot: heb je vragen of wil je ergens meer over weten? Neem dan snel een kijkje in het dossier over DE&I op het ServicePortal of op de corporate website. Natuurlijk kun je ook terecht bij het DE&I Team van de UT. Ook goed om te weten: binnenkort publiceren we een nieuw meerjarenplan (dat loopt tot en met 2027). Hierin kun je lezen hoe we er samen stap voor stap voor zorgen dat we ‘inclusie’ blijven zien als een noodzakelijke voorwaarde, een standaard kernwaarde, op basis waarvan we keuzes maken, doelen stellen en samenwerken. Juist in deze uitdagende tijd.