HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenSnowy Success: Twee Dagen van Sneeuw, Wetenschap en Gezelligheid!

Snowy Success: Twee Dagen van Sneeuw, Wetenschap en Gezelligheid!

Op vrijdag 2 februari 2024 organiseerde de opleiding Technische Natuurkunde een wintersymposium voor ongeveer 150 studenten en docenten van Technische Natuurkunde.

Gedurende dit evenement deelden inspirerende sprekers hun expertise over de natuurkunde van sneeuw en ijs.

Van Sneeuwkristallen tot ice ice baby

Op de vrijdagmiddag trapten de studenten af met een fascinerende lezing van Marc Dhalle, waarin hij inging op het creëren van extreme kou en de kunst om tegelijkertijd je ouders heel blij te maken 😊. Hij illustreerde de entropie van een systeem door het treffend te vergelijken met het opruimen van je kamer. Vervolgens boeide Pantelis Bampoulis het publiek met een educatieve presentatie over de prachtige structuren van sneeuwkristallen en de unieke kenmerken van elk kristal.

Na de pauze deelde Alvaro Marin inzichten over de natuurkunde van wintersport en het voortdurende streven van wetenschappers om de complexiteit achter (en onder 😉) schaatsen te doorgronden. Het symposium werd afgesloten met een presentatie van Sander Huisman, die met indrukwekkende afbeeldingen en complexe theorieën het smelten van ijsbergen behandelde.

Naast het leerzame aspect was er ook veel ruimte voor plezier. Alvaro Marin verraste de studenten met de introductie van de 90s song "Vanilla Ice Ice Baby".

Dr. ir. Sissi de Beer

Deze combinatie van theorie en praktijk vind ik het mooiste aan de opleiding Technische Natuurkunde.

Dr. ir. Sissi de Beer

De dag werd gezellig afgesloten met een borrel, waar uitgebreid werd nagepraat over alles wat tijdens het symposium aan bod was gekomen. Niemand kon het te laat maken, want de volgende dag stond er een vroeg programma op de planning...

Praktijkervaring op de Sneeuwhellingen

Om 06.50 uur verzamelden enthousiaste TN-studenten en docenten TN zich bij de Spiegel, de start van een onvergetelijke dag in de sneeuw. Iets na 07.00 uur vertrokken de bussen richting het betoverende Winterberg, waar een dag vol avontuur en praktijkervaring op het programma stond.

Eenmaal aangekomen kregen de deelnemers de gelegenheid om de theoretische kennis die ze tijdens het symposium hadden vergaard, om te zetten in praktijk. Een deel van de groep koos voor de adrenalinekick op de ski's en snowboards, terwijl anderen de serene winterse landschappen verkenden tijdens een inspirerende wandeling.

Uiteindelijk keerden de bussen huiswaarts, gevuld met verhalen, ervaringen, en wellicht een vleugje sneeuw in de haren. Rond 21.00 uur was de groep terug in Enschede, vermoeid maar voldaan van een dag waarin passie voor natuurkunde samensmolt met de magie van de sneeuw. Een dag die niet alleen leerzaam was, maar ook een onmiskenbaar gevoel van samenhorigheid en voldoening met zich meebracht.