Vijf nieuwe CSE-leerassistenten

Vijf studenten van de opleiding CHEMICAL SCIENCE & ENGINEERING hebben deze maand hun opleiding “Learning Assistant: Expert” afgerond.

Bram, Iana, Julia, Lucie en Vinaya ontvingen hun certificaat uit handen van Marleen de Haan (CELT) in een ceremonie met vicedecaan Onderwijs Stefan Kooij, programmadirecteur Leonie Krab en hun begeleider in de opleiding Arnoud Onnink.

De eerste groep learning assistants (LA's) startte vier jaar geleden als een CSE-pilot. Het doel was om een didactisch leertraject aan te bieden voor CSE-studenten die zich wilden verdiepen in onderwijstaken, en ondertussen de werkdruk van sommige docenten te verminderen. Het traject om een gecertificeerde learning assistant te worden bestaat uit twee modules. LA's begeleiden projectgroepen en adviseren over beoordelingen, terwijl ze leren over didactiek en reflecteren op hun ontwikkeling in intervisiesessies.

Studenten waarderen LA's; het is makkelijk om ze te benaderen en contact met ze te maken. LA's werken ook aan het creëren van een goede sfeer in de groep, zorgen ervoor dat alle stemmen worden gehoord (ook die van verlegen studenten) en zijn ook beschikbaar voor 1:1 gesprekken. Ze vergemakkelijken het “inwerkproces” van nieuwe studenten.

De meeste van de huidige LA's spreken geen Nederlands en zouden niet in staat zijn om deel te nemen aan de “Learning to Teach” minor op een Nederlandse middelbare school. Het Certified Learning Assistant traject gaf hen de mogelijkheid om onderwijsvaardigheden te verwerven om didactische vaardigheden te leren en om uit te vinden of dit aansluit bij hun interesses, en of ze meer lesgevende taken of zelfs een lerarenopleiding zouden willen volgen. In november start een nieuwe groep van vijf CSE LA's.