HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenLandelijke Studentenvakbond roept Enschede uit tot ‘Beste Studentenkamerstad 2023’

Enschede is door de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) uitgeroepen tot de beste studentenkamerstad van Nederland 2023. LSVb doet jaarlijks onderzoek naar de omstandigheden voor studentenhuisvesting in de verschillende studentensteden. Enschede heeft de eerste plaats behaald vanwege haar goede betaalbaarheid, haar vele studentenkamers met gedeelde voorzieningen en het betrekken van studenten bij haar woonbeleid. LSVb-vicevoorzitter Job Vermaas: “Enschede bouwt voor studenten en mét studenten. Daarin zijn zij echt een voorloper.”

Uitreiking bij oudste studentenhuis van Enschede

Wethouder Jeroen Diepenmaat nam vanmiddag de plaquette bij de titel 'Beste studentenkamerstad van Nederland' in ontvangst in studentenhuis OD308. Dit huis, opgericht in september 1968, is het oudste studentenhuis van Enschede. Tot dat moment waren studenten van de toenmalig THT verplicht zich te vestigen op de campus van de universiteit.

Accommodatie voor studenten in Enschede kost gemiddeld €466 per maand. Studenten besteden gemiddeld 49% van hun budget aan huur. Studentenkamers met gedeelde voorzieningen vormen 63% van de accommodatie in Enschede en kosten gemiddeld €390 per maand, de meest betaalbare studentenkamers in Nederland en de enige overgebleven plaats in Nederland waar de gemiddelde huurprijs voor een studentenkamer onder de €400 ligt. Naast de betaalbaarheid zijn kamers met gedeelde voorzieningen van belang voor de ontwikkeling en de mentale gezondheid van de student. Vermaas: “Door al vroeg een netwerk op te bouwen wordt de student sneller wegwijs en voelt deze zich echt thuis in de stad.”

“Wij zijn enorm trots dat Enschede wederom is uitgeroepen tot beste studentenkamerstad. Deze erkenning is een beloning voor de intensieve samenwerking met onze onderwijsinstellingen en woningcorporaties zoals SJHT en Veste Wonen. Het motiveert ons om door te gaan met het bieden van passende en betaalbare huisvesting voor studenten, jongeren en pas afgestudeerden. Hoewel de druk op de woningmarkt groot is, zetten we ons in om duizenden nieuwe woningen bij te bouwen in alle segmenten. Zo zorgen we ervoor dat toekomstige studenten een thuis kunnen vinden in onze stad en huidige studenten de kans krijgen om hier hun toekomst op te bouwen.” – Jeroen Diepemaat, Wethouder Wonen, Gemeente Enschede

De woonvisie van de gemeente Enschede identificeert studenten als doelgroep welke zij naar de stad wil trekken. Centraal hierbij staat regelmatig overleg tussen de gemeente en studenten, waarmee woonwensen van studenten worden betrokken in het beleid. Vermaas: “Studentenorganisaties worden vaak onvoldoende meegenomen, terwijl zij vaak staan te springen om mee te helpen.” De LSVb vertegenwoordigt dertien lokale studentenvakbonden. “We komen op lokaal niveau vaak weerstand tegen. We hopen dat andere gemeenten de gemeente Enschede als voorbeeld nemen en studenten proactief betrekken.”

Lees het volledige onderzoek hier.

Bron: LSVb