HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenAlumni delen levenslessen en tips met BMT- en BME-studenten

Alumni delen levenslessen en tips met BMT- en BME-studenten

Op 27 mei organiseerde de opleiding BMT, onder leiding van opleidingsmanager Judith Brands, een inspirerend evenement waar vijf alumni hun loopbaanervaringen deelden

Levenslessen en loopbaanontdekkingen

Veertig enthousiaste Bachelor- en Masterstudenten kregen inzicht in het dynamische karakter van een loopbaan, waarbij het belangrijk is te beseffen dat een carrière zelden een rechte lijn volgt - en dat is helemaal prima. Het werd duidelijk dat niet alles te plannen valt en dat elke stap, hoe klein ook, waardevolle lessen met zich meebrengt die je dichter bij een passende functie brengen. Naast de functie zelf werd ook benadrukt hoe belangrijk het is om een goede match te vinden met het bedrijf. Bovendien spelen persoonlijke aspecten zoals relaties, gezin en gezondheid soms een rol in de loopbaankeuzes.

De kernboodschap van het evenement was dat elke spreker uiteindelijk een positie vond waarin ze zich volledig op hun plek voelden. Zo deelde een alumnus zijn ervaring als Assistant Professor bij het UMCG, terwijl een andere alumnus sprak over zijn rol als Global Engineering & Development Manager bij HiTec. Een derde alumnus deelde zijn ervaring als Industrialisation Engineer bij Benchmark, terwijl een andere alumnus zijn loopbaan als Marketing & Sales Manager bij de UT-startup Sencure besprak. Tot slot vertelde een alumnus over zijn rol als Senior Projectmanager Medical bij PCV Group.

Met trots keken ze terug op hun eigen weg, die hen stap voor stap bracht naar waar ze nu zijn, inclusief alle uitdagingen en onverwachte wendingen die ze zijn tegengekomen.

Het evenement was interactief, met veel gestelde vragen, en werd afgesloten met een gezellige borrel waarbij studenten verder konden praten met de alumni.

De studenten vonden het inspirerend om te horen hoe een loopbaan in het echt verloopt. Het was prettig te zien dat uiteindelijk iedereen een geschikte plek vindt. Dit evenement willen we zeker volgend jaar weer organiseren.

Tips voor BMT en BME-studenten

Tot slot werden nog waardevolle tips gedeeld:

• Fouten maken en tegenslagen ervaren is vervelend, maar het betekent niet het einde van de wereld. Je leert ervan en groeit erdoor.
  • Durf uit je comfortzone te stappen en nieuwe dingen te proberen, zelfs als het niet direct voor de hand ligt. Dit leidt tot waardevolle inzichten en vaardigheden.
  • BME-afgestudeerden kunnen waardevolle bruggenbouwers zijn tussen verschillende disciplines zoals klinische medewerkers, ingenieurs en klanten; wees niet bang om deze rol te omarmen en je vertaalkrachten te benutten waar nodig.