Zorg voor elkaar in tijden van conflict

Met grote bezorgdheid volgen we de verschrikkelijke situatie in Gaza en Israël. We voelen mee met eenieder die erdoor geraakt wordt. Daar waar onze medewerkers en studenten behoefte hebben aan steun, proberen we die te bieden binnen onze mogelijkheden.

Dat doen we niet alleen in deze situatie. Dat doen we altijd. Door de diverse internationale samenstelling van onze gemeenschap komen (gewapende) conflicten en andere humanitaire rampen ergens op de wereld heel dichtbij. Dat zijn soms situaties waar minder aandacht voor is, maar daardoor niet minder aangrijpend zijn.

We begrijpen de roep vanuit onze gemeenschap om aandacht. De vredesvlag hangt prominent bij de ingang van onze campus, om ons streven naar vrede en veiligheid te onderstrepen. We kunnen echter niet altijd een directe bijdrage leveren aan een oplossing voor vaak complexe conflicten.

Invloed via science diplomacy

Het is wel mogelijk en belangrijk om indirect invloed uit te oefenen vanuit onze gemeenschap. Dat doen we door in situaties van oorlog en crises in verbinding te blijven met kritische wetenschappers elders: science diplomacy. Hiermee voorkomen we dat wetenschappers in landen die betrokken zijn in conflictsituaties geïsoleerd raken. Bovendien vinden zo kritische geluiden en inzichten vanuit die landen wel hun weg over de hele wereld.

Welke samenwerkingen wel en niet kunnen plaatsvinden wordt enerzijds bepaald door sancties op bijvoorbeeld landen, instellingen of specifieke technologieën. Maar we realiseren ons ook dat we steeds expliciet de ethische afweging moeten maken hoe we onze invloed als universiteit willen en kunnen benutten en welke institutionele samenwerkingen al dan niet gewenst zijn. We laveren in het spanningsveld tussen academische vrijheid van wetenschappers enerzijds en maatschappelijke verantwoordelijkheid als universiteit anderzijds. In de komende periode willen we kijken hoe we het maken van goede afwegingen kunnen borgen.

Dialoog binnen onze universiteit

Binnen onze gemeenschap is altijd ruimte voor dialoog. Er is een behoefte van sommigen om zich te uiten over geopolitieke conflictsituaties en andere maatschappelijke vraagstukken. We faciliteren het voeren van een inhoudelijk en respectvol gesprek daarover van harte. Ook protesteren mag, maar wel binnen de huis- en gedragsregels. Voor geweld, vernielingen of het verstoren van onderwijs, onderzoek en gerelateerde activiteiten is echter geen plaats.

In de afgelopen periode hebben diverse groepen gebruik gemaakt van de mogelijkheden om zich te uiten over uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken, waaronder ook de situatie in Israël en Gaza. We hebben daarbij steeds goede afspraken gemaakt over de randvoorwaarden, zodat deze activiteiten op respectvolle wijze gehouden konden worden. Dat is iets wat we koesteren. De universiteit moet een veilige plek voor iedereen zijn.

Onlangs hebben we een verzoek gehad van de groep Enschede Students for Palestine om een aantal acties te ondernemen met als doel de gruwelijkheden in Gaza te helpen beëindigen. Ze hebben direct een uitnodiging gehad voor een gesprek met het College van Bestuur. We hebben met hen een eerste gesprek gevoerd waarin wij hen de gelegenheid hebben gegeven uiteen te zetten wat zij van de universiteit verwachten, en hebben daar onze eerste reflecties op gegeven. We hebben daarbij, in lijn met hetgeen hierboven beschreven is, aangegeven hoe we aankijken tegen ethische vraagstukken bij internationale samenwerkingen en hoe we daar in de komende periode verder vorm aan willen geven. Een tweede gesprek vond plaats op woensdag 5 juni. Dit was wederom een constructieve bijeenkomst.

Een veilige omgeving voor iedereen

Met elkaar zorgen we voor een veilige omgeving voor onze medewerkers en studenten. We vinden het dan ook belangrijk dat je je uitspreekt als je (gevoelens van) onveiligheid ervaart. Op https://www.utwente.nl/socialsafety lees je meer over wat je kan doen en met wie je contact op kan nemen als je hulp nodig hebt. Samen met jou kijken we graag naar mogelijkheden om deze gevoelens weg te nemen.

Geüpdate op 5 juni 2024

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)