HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenVerlaagd collegegeld voor vluchtelingstudenten voortgezet

Verlaagd collegegeld voor vluchtelingstudenten voortgezet

De Universiteit Twente biedt vluchtelingstudenten ook in de komende jaren de mogelijkheid om te studeren voor een verlaagd collegegeld, ter hoogte van het wettelijk tarief. Vluchtelingen in het bezit van een vreemdelingen identiteitsbewijs type W of vergelijkbaar document komen in aanmerking voor de regeling voor het verlaagd collegegeld.

Na de inval van Rusland in Oekraïne, in februari 2022, heeft de UT een regeling ingesteld die het voor Oekraïense studenten mogelijk maakte om op basis van een lager tarief te mogen studeren aan de UT. De UT deed dat in nauwe samenspraak met andere universiteiten. Het College van Bestuur heeft de moeilijke beslissing genomen om niet langer de studenten die onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming Oekraïne in aanmerking te laten komen voor het wettelijke collegegeld.

De regeling is zodanig aangepast, waardoor deze open staat voor vluchtelingstudenten uit alle landen en regio's. Op die manier draagt de UT bij aan hun kansen om ondanks de situatie in hun land van herkomst te kunnen studeren, wetende dat hun financiële mogelijkheden vaak beperkt zijn.

De regeling is van toepassing voor studenten die willen studeren vanaf het academisch jaar 2024-2025. Met ingang van het collegejaar 2026-2027 zal de regeling, die nu nog als aanvullende regeling geldt, worden geïntegreerd in de reguliere inschrijvingsregeling.