ECIU U Creathon over bouwen van digitale steden

De gemeenten Linköping (Zweden) en Enschede (Nederland) boden tijdens de ECIU University Creathon 2024 twee uitdagingen aan: het bouwen van digitale steden van de toekomst. Ongeveer 45 Europese studenten van de 13 onderwijsinstellingen namen deel aan het evenement dat vorige maand plaatsvond aan de Universiteit van Linköping (LiU).

Beide uitdagingen draaiden om de vraag hoe gemeenten gemeenschaps- en crisisinformatie effectief kunnen communiceren naar hun inwoners, een groeiend probleem dat zowel in Linköping als in Enschede werd waargenomen.

Studenten vormden werkgroepen van ongeveer vijf mensen. De leden hadden allemaal verschillende studieachtergronden. Ze kozen een uitdaging en ontwikkelden gedurende drie dagen een voorstel dat ze aan een jury presenteerden. Ok kregen ze kans om verschillende lezingen bij te wonen over onderwerpen als pitchtraining, het starten van een bedrijf, een oplossingsgericht model genaamd NABC en namen deel aan verschillende sociale activiteiten in de avonduren.

Susanne Fuentes Bongenaar (Universiteit Twente) zei dat het leerzaam was om een nieuwe universiteit te ervaren die ideeën aanreikt over hoe je je stad kunt ontwikkelen en innovaties kunt gebruiken die nu nog niet bestaan.'Je vergelijkt veel als je naar een andere universiteit komt, en de innovaties in Linköping zijn origineel en interessant. Er is veel inspiratie die ik nu kan gebruiken als ik terugkom naar mijn universiteit en de projecten waar ik bij betrokken ben.'

ECIU University biedt studenten de mogelijkheid om een nieuwe manier van denken en leren te ervaren door middel van challenge-based learning. Ze kunnen kiezen uit verschillende challenges of micromodules die digitaal, op locatie of een combinatie van beide plaatsvinden.

U kunt deze mogelijkheden verkennen via het engage-platform.