HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenOntdek de mooiste momenten van de Olympische Spelen op nanoschaal

Ontdek de mooiste momenten van de Olympische Spelen op nanoschaal Volg de Nanolympics

De prestatie van een topsporter tijdens de Olympische Spelen van Parijs 2024 namaken op de nanoschaal? Zo klein als de dikte van jouw haar? Een groep enthousiaste PhD-studenten van MESA+ maakt – onder de naam Nanolympics – gedurende de Olympische Spelen, de mooiste fragmenten van topatleten na op de nanoschaal. En dat levert heel mooie filmpjes op!

TOPPRESTATIE OP NANOSCHAAL

In de stopmotion filmpjes zie je een fragment van de Olympische Spelen verdeeld in ongeveer honderd frames. Deze honderd frames zijn geen normale plaatjes, maar zijn dankzij nanotechnologie 'geprint' op een chip van 5 bij 5 millimeter. De sporter in het filmpje is dus een stuk kleiner dan in het echte leven: maar liefst 100 micrometer groot. Dat is net zo klein als de dikte van jouw haar of de dikte van een velletje papier!

Benieuwd hoe dit proces precies werkt? Bekijk onze website voor een langere uitleg en volg de Nanolympics op social media voor meer mooie beelden komende week!