HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenUT faseert bacheloropleiding Technology and Liberal Arts and Sciences (ATLAS) uit

Op 3 september 2024 heeft het College van Bestuur besloten dat de bacheloropleiding Technology and Liberal Arts and Sciences (ATLAS) met ingang van het academisch jaar 2025/2026 geen nieuwe studenten meer zal verwelkomen. De opleiding wordt uitgefaseerd.  Studenten die reeds aan de opleiding begonnen zijn, kunnen hun studie blijven vervolgen en afronden tot en met 31 augustus 2029.

In het landelijke aanmeld- en inschrijfsysteem, Studielink, zal de opleiding ATLAS vooralsnog zichtbaar blijven als studiekeuze gedurende dit lopende studiejaar 2024-2025. Echter, als gevolg van het besluit om de opleiding ATLAS te beëindigen, wordt in de communicatie en voorlichting helder gemaakt dat de opleiding per komend studiejaar wordt uitgefaseerd en niet meer voor nieuwe studenten zal worden aangeboden. Dit omdat de opleiding ATLAS te weinig studenten aantrekt om de opleiding te continueren.

University College Twente

In 2013 ging University College Twente van start met de kleinschalige en intensieve opleiding ATLAS waarin tal van onderwijsinnovaties een plek kregen. Het was en is de eerste University College in Nederland met een sterk technisch profiel. De opleiding ATLAS verbindt technische en sociale wetenschappen en biedt studenten de mogelijkheid een persoonlijk studiepad te kiezen dat aansluit bij hun ontwikkelwensen: zelfsturend leren.

De studentwaardering voor de opleiding was en is steeds hoog, zo blijkt uit de beoordeling van ATLAS in de Nationale Studenten Enquête. De opleiding werd in de afgelopen elf jaar meermaals aangemerkt als Topopleiding door de Keuzegids, een studiekeuze-instrument dat verschillende opleidingen met elkaar vergelijkt op basis van studentwaarderingen en visitatie-oordelen.

Aanjager van onderwijsinnovatie

Als Universiteit Twente zijn we trots op wat we in de afgelopen jaren bereikt hebben met University College Twente. Niet in de laatste plaats omdat het een aanjager is geweest voor onderwijsinnovatie, maar ook omdat UCT een inspirerende leeromgeving voor vele studenten is (geweest), die zijn uitgewaaierd naar verschillende toonaangevende plekken over de hele wereld.

ATLAS is steeds een kraamkamer geweest voor diverse onderwijsontwikkelingen. Deze hebben inmiddels ook in andere opleidingen, binnen en buiten de UT, hun plek gevonden.

In de afgelopen jaren liep het aantal studenten verder terug. Ondanks vele inspanningen is het niet gelukt het aantal inkomende studenten te laten stijgen naar een stabiele en voldoende omvang om de opleiding te laten voortbestaan. Het College van Bestuur van de UT heeft daarom moeten besluiten dat het niet langer mogelijk is de opleiding voort te zetten.

Huidige studenten

Studenten die reeds aan de opleiding zijn begonnen, krijgen de mogelijkheid om deze te vervolgen en af te ronden. De nieuwe lichting studenten is op 2 september jl. van start gegaan.

De opleiding blijft een geaccrediteerd programma tot en met studiejaar 2028-2029, dit betekent dat studenten tot en met 31 augustus 2029 hun ATLAS-diploma kunnen halen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)