HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenVan zwart-witdenken naar grijs: ontdek hoe jij kunt bijdragen aan minder polarisatie

Op 1 oktober is het weer Diversity Day in Nederland. En juist op deze dag dagen wij iedereen uit zich te verdiepen in polarisatie en wat jij ertegen kunt doen. Of je nu werkt of studeert aan de UT. In een tijd waarin de toon van de discussies harder lijkt te worden en extreme uitlatingen vaker de boventoon lijken te voeren —zowel binnen als buiten onze universiteit  —wordt het open uitwisselen van ideeën en ervaringen steeds lastiger.

Gesprekken over bijvoorbeeld duurzaamheid, klimaatverandering, diversiteit en inclusie of over de spanning tussen wetenschap en persoonlijke overtuigingen lijken steeds vaker polarisatie aan te wakkeren. Polarisatie hoeft op zich niet negatief te zijn – we hoeven immers niet altijd met elkaar eens te zijn en het is belangrijk om scherp neer te zetten wat er aan de hand is of wat je vindt – maar als open luisteren naar elkaar verdwijnt, voedt dit wantrouwen en lukt het ons steeds vaker niet om samen oplossingen te vinden, constructief samen te werken en van elkaar te leren.

Workshop met praktische tips en tools
Hoe doe je dat, niet – of in elk geval minder - bijdragen aan polarisatie? En wat kun jij doen om polarisatie zelfs tegen te gaan, of liever nog, te voorkomen? Dat leer je tijdens de workshop op 1 oktober (van 13.30 tot 15.00 uur). In deze interactieve workshop leer je praktische strategieën om verbindend te communiceren in een verdeelde wereld. Je leert niet alleen hoe je kunt omgaan met gevoelige onderwerpen en uitgesproken meningen, maar je werkt ook samen aan oplossingen die je meteen kunt toepassen. Of je dat nu doet in je werk, tijdens je studie of thuis, bij je vrienden, je huisgenoten of je familie.

Georganiseerd door Dare to be Grey
Jordy Nijenhuis, directeur van Dare to be Grey, geeft de workshop. Dare to be Grey is een organisatie die zich richt op het overbruggen van tegenstellingen en het bevorderen van open en opbouwende gesprekken. Ontdek hoe jij het verschil kunt maken en draag bij aan een omgeving waar iedereen zich inzet om polarisatie te verminderen. Schrijf je snel in! Heb je nog vragen of opmerkingen? Stuur dan even een mailtje naar het DE&I Team van de UT.