Met een pas verworven subsidie voor een NWO-TTW-project, zetten onderzoekers aan de UT een reeks microscopische karakterisatie-instrumenten in om natuurkundig inzicht te krijgen in olietransport en -vrijgave in zachte, poreuze middelen.
In een fase daarna verkennen de wetenschappers nieuwe strategieën om smeringsprocessen te verbeteren met doelgerichte zachte, responsieve polymeermaterialen. Het project van 1 miljoen euro gaat naar een team van drie promovendi en naar onderzoekers van de groepen Fysica van Complexe Vloeistoffen, Duurzame Polymeerchemie, en Oppervlaktetechnologie en Tribologie. Ze werken dan nauw samen met een belangrijke fabrikant van vet, een belangrijke fabrikant van lagers en andere industriële gebruikers.
Met de massale opkomst van met vet gesmeerde elektrische voertuigen die met olie gesmeerde verbrandingsmotoren vervangen en van met vet gesmeerde windturbines die met olie gesmeerde stoomturbines vervangen, is het verbeteren van de prestaties van vetsmering ten aanzien van energieverlies, levensduur en onderhoud steeds belangrijker geworden voor de transitie naar een duurzamere toekomst.