Langezijds geopend door Minister Schreinemacher

Gisteren werd het Langezijds gebouw van de faculteit ITC feestelijk geopend door Liesje Schreinemacher, demissionair minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Haar toewijding aan internationale ontwikkelingssamenwerking vormt een perfect podium voor de toekomstige successen van ITC en Langezijds. Keynote spreker Gerard van der Steenhoven leidde een boeiende keynote getiteld 'Naar een klimaatneutrale samenleving: uitdagingen in wetenschap en beleidsvorming'. Alumna Dita Anggraeni, nu grafisch ontwerper bij het OCHA van de Verenigde Naties, presenteerde de tweede keynote over het samenbrengen van humanitaire hulpverleners om effectief te reageren op noodsituaties. In de avond was er een ITC (food) festival.

Met verschillende ITC showcases van medewerkers en studenten werden de minister en haar gevolg bijgepraat over wat er zoal speelt bij de ITC faculteit en de UT. Dit ging o.a. over spatial planning in Afrika, ondernemerschap en alumni, het nieuwe platform genaamd Geoversity en de ITC partnership aanpak, Geo-Health, betaalbare en schone energie en zeldzame aardmetalen.

Speech Minister

"Net als met olie moet Nederland ook een strategische voorraad kritieke grondstoffen aanleggen." Daarvoor pleitte demissionair minister Liesje Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking). "Nederland is erg afhankelijk van deze soms zeldzame grondstoffen (zoals lithium, kobalt en neodymium) voor zaken als elektrische auto's, windmolens en zonnepanelen", aldus de bewindsvrouw. "Als de bevoorrading hiervan stokt, raakt onze economie al binnen "weken en soms zelfs dagen" in de problemen", aldus Schreinemacher.

"Daarbij komt dat een groot deel van de grondstoffen in handen is van China. En dat land heeft onlangs de export van bepaalde grondstoffen weer beperkt. Deze afhankelijkheid maakt Nederland kwetsbaar", vindt de minister. "Terwijl de komende jaren de vraag naar deze materialen alleen maar zal toenemen." In de huidige instabiele wereld is het volgens haar niet uit te sluiten dat kritieke grondstoffen vaker zullen worden gebruikt als drukmiddel. "Daarom moeten we een voorraad aanleggen van essentiële grondstoffen zodat we schokken in de bevoorradingsketen kunnen opvangen. Andere landen hebben deze stap al genomen, zoals Japan, Zuid-Korea en de Verenigde Staten." Zo'n strategische voorraad moet volgens haar vooral betrekking hebben op materialen die gebruikt worden in zaken waarin de Nederlandse industrie uitblinkt, zoals windenergie op zee.

Prof. Freek van der Meer

Het was een eer dat minister Schreinemacher Langezijds officieel inaugureerde. We kregen de kans om haar en onze andere gasten een kijkje te geven in de wereld van ITC. Onze getalenteerde studenten en medewerkers blijven bijdragen aan een betere toekomst, met innovatieve ruimtelijke ordening en aanverwante aandachtsgebieden. We zijn er trots op dat we dat doen vanuit de muren van Langezijds, een prachtig centraal hart op onze UT-campus.

Prof. Freek van der Meer

De faculteit ITC van de UT biedt internationaal onderwijs, onderzoek, institutionele versterking en projectactiviteiten op het gebied van geo-informatie en aardobservatie. Ze maken gebruik van remote sensing en geografische informatiesystemen (GIS) om echte problemen en complexe vraagstukken aan te pakken.

Enkele voorbeelden zijn: Betaalbare en schone energie: ITC werkt samen met de Kenya Electricity Generating Company (KENGEN) aan de ontwikkeling van geothermische bronnen in de Rift Valley. Of kritieke materialen: ITC doet onderzoek naar zeldzame aardmetalen en andere hulpbronnen met behulp van remote sensing technieken. En ruimtelijke planning: ITC ontwikkelt en past strategische planningstools en methodologieën toe in samenwerking met de United Nations Human Settlements (UN-Habitat). En binnen het thema gezondheid: ITC maakt gebruik van geografische informatie, ruimtelijke methoden en geospatiale technologieën om de verspreiding van ziekten, de toegang tot gezondheidsfaciliteiten en de planning van nooddiensten te begrijpen en te visualiseren. En Geoversity: ITC biedt flexibele leertrajecten, gepersonaliseerde training en samenwerking met partnerorganisaties. En last but not least de alumni en het ondernemerschap van ITC: ITC heeft een wereldwijde gemeenschap van meer dan 25.000 alumni.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de diverse activiteiten en projecten waar ITC bij betrokken is, waaruit hun betrokkenheid blijkt bij het aanpakken van wereldwijde uitdagingen en het stimuleren van internationale samenwerking.

meer informatie

Bezoek de pagina van de faculteit https://www.itc.nl/

In English:
Link to speech by Liesje Schreinemacher, Minister for Foreign Trade and Development Cooperation, at the official opening of the Langezijds building of the faculty of Geo-Information Science and Earth Observation (ITC, Universiteit Twente) in Enschede, 25 October 2023.

Tweede foto, eerste rij: Embassy of Pakistan, H.E. Mr. Suljuk Mustansar Tarar, Embassy of Ghana, H.E Francis Danti Kotia, Embassy of Tanzania, H.E.. Caroline Kitana Chipeta, Embassy of Indonesia H.E. Mayerfas.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)