UT

De impact van windmolenparken op zee

Als grote bijdragers van schone energie in de energietransitie zijn windmolens van essentieel belang. Het bouwen van deze parken op zee brengt ook potentiële gevaren met zich mee voor een gezond ecosysteem. In het onderzoeksprogramma Ecologie & Noordzee van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) steken onderzoekers en maatschappelijke partijen uit allerlei disciplines de koppen bij elkaar om de impact van windmolenparken op de natuur in de Noordzee uit te zoeken. Namens de Universiteit Twente neemt onder andere dr.ir. Johan Damveld (faculteit ET) deel aan dit onderzoek.

Binnen het deelonderzoek "Footprint" richten zij zich specifiek op het effect van windmolens op onderwaterduinen en kwetsbare ecosystemen op de zeebodem. Er wordt veel gebouwd in zee, en het is daarom belangrijk om het systeem goed te begrijpen om de gevolgen voor de omgeving te minimaliseren. Zo kijken partijen naar de invloed van windmolens op de stroming van het water en onderzoeken ze de beweging van duinen in de zee die over de zeebodem kunnen verschuiven, met gevaar voor blootliggende kabels als mogelijk gevolg.

“Ons streven is om de waterbewegingen te voorspellen en hun impact op de zeebodem te begrijpen. Daartoe ontwikkelden we computermodellen. Ons doel is om deze modellen verder op te schalen om de effecten van volledige windmolenparken te kunnen simuleren.”

“Een belangrijke mijlpaal in dit proces waren metingen in het windpark Borssele, voor de kust van Zeeland. We namen per boot in een rechte lijn watermonsters op verschillende dieptes, zowel ten zuiden, als ten noorden van het windmolenpark. Door deze metingen begrijpen we beter hoe sediment in dit gebied verandert en hoe het dient als voedsel voor de ecologische structuur.”

Dit onderzoek focust op de maatschappelijke impact van windmolenparken op de zeebodem en het omliggende ecosysteem.

Namens de Universiteit Twente nemen de volgende personen deel aan dit project: Prof. Dr. Suzanne Hulscher, Dr. Ir. Bas Borsje, Ir. Pauline Overes, Emre Ozturk BSc en Ir. Wessel van de Sande.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)