Ons verhaal#038 Michael's remote sensing technology

#038 Michael's remote sensing technology

Het verhaal van Dorian's broodje kaas is een verhaal van Michael's remote sensing technology

Dorian Proksch gelooft in challenge-based learning: leren van het proces – inclusief informele lunchpauzes met collega's – en niet alleen van de oplossing. Dorian brengt dit in de praktijk door mee te doen aan de pilot “challenge-based BKO” om zijn Basiskwalificatie Onderwijs te halen. Net als onderzoeker in hart en nieren Michael Schlund, die graag nieuwe dingen ontdekt – of het nu gaat om bovengrondse biomassa, het gebruik van teledetectietechnologieën of lesmethoden. ‘Ik geloof dat de meeste academische carrières beginnen met een inspirerende docent.’

Klik voor de Engelse versie

Maandag 5 Juli 2021 

Lesgeven als inspiratiebron

Dorian:Ik zag dat je voor de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) hebt gewerkt voordat je bij de UT kwam. Stoer! Veel mensen dromen ervan om bij zo'n organisatie te werken. Wat deed je daar?'

Michael: ‘Werken bij een ruimtevaartorganisatie was voor mij ook een droom – ik heb er echt van genoten. Ik deed een postdoc bij de Mission Science Division, waar ik betrokken was bij aardobservatiemissies, voornamelijk bij de BIOMASS-missie. Ik werkte aan de algoritmen om gegevens van een satellietsensor op te halen. De missie is overigens nog niet gelanceerd. Als alles goed gaat, gebeurt dat in 2023.’

Dorian: 'Ah, je gaat wel kijken, toch?'

Michael: ‘Ja, ik ga zeker mijn wekker zetten om de livestream van ESA te kijken. Dat wordt heel spannend.'

Dorian: ‘Heel interessant. Ik neem aan dat je veel verhalen te vertellen hebt in je colleges - over de missies en ESA in het algemeen! Is ook vast interessant voor studenten.’ 

Michael: ‘Ik denk het wel. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste academische carrières beginnen met een inspirerende leraar. Zo is het bij mij althans gegaan. Ik had een docent – om eerlijk te zijn kon ze zelf niet heel goed lesgeven – die erg enthousiast was over haar onderwerp en over het onderzoek dat ze deed. Ik dacht: wauw, dit is gaaf. Ze inspireerde me om het pad te volgen dat ik nu bewandel.’

Dorian: ‘Over de kwaliteit van lesgeven gesproken, jij en ik doen allebei mee aan een pilot: challenge-based BKO, een experimentele versie van de Basiskwalificatie Onderwijs. Hoe ervaar jij dat?

Michael: ‘Ik heb gemengde gevoelens over de BKO. Enerzijds is het goed om de onderwijskwaliteit op peil te houden en nieuwe docenten op een bepaald niveau te krijgen. Aan de andere kant vind ik het een beetje vreemd dat je moet bewijzen dat je gekwalificeerd bent om les te geven, terwijl je al een ervaren docent bent. Dus ik houd van het basisidee, maar de uitvoering kan beter.’

‘Ik ben positiever over challenge-based BKO. Ik ben onderzoeker, en vind het daarom leuk om nieuwe dingen te ontdekken, ook op het gebied van lesgeven. In de challenge-based BKO mag ik experimenteren en nieuwe manieren van lesgeven ervaren. Het is interessant om met bepaalde ‘challenges’ te laten zien dat je voldoet aan de eisen van de BKO.’ 

Dorian: ‘Dat is waar. Wat ik er leuk aan vind, is dat we werken aan onderwerpen die het lesgeven echt naar een niveau hoger tillen. We kunnen grotere problemen aanpakken. Mijn uitdaging is bijvoorbeeld om te onderzoeken hoe je challenge-based learning integreert in een beginnerscursus. Om zelf met een challenge aan de slag te gaan, moeten studenten enkele basisconcepten kennen en begrijpen. Dus ik vraag me af: hoe leren we die concepten aan, op een challenge-based manier? Waar werk jij aan voor je BKO?’

Michael: ‘Ik onderzoek de verschillen tussen fysiek en online onderwijs. Ik heb gemerkt dat als je gemotiveerd bent om iets uit de BKO te halen, je veel kunt leren. En omdat je zoveel mensen ontmoet, kan je een professioneel netwerk creëren – dat is voor mij is het waardevolst. Zo kreeg ik de kans om de rector van de UT te interviewen. In het normale BKO-programma zou dit volgens mij niet zijn gebeurd.’

‘Het is ook interessant om onderdeel te zijn van een groep. Met mijn groep hebben we gekeken naar wat kwaliteit van lesgeven definieert. Het blijkt dat verschillende stakeholders – studenten, docenten, de rector, beleidsmakers, financiers van de UT – verschillende ideeën hebben over wat onderwijskwaliteit inhoudt.’

Dorian: ‘Laatste vraag: was het jouw ambitie om les te geven?’ 

Michaël: ‘Ha! Zoals ik al eerder zei: ik zie mezelf vooral als onderzoeker. Maar lesgeven is daar op verschillende manieren onderdeel van. Als onderzoeker wil je je kennis doorgeven aan volgende generaties. Lesgeven is een goede manier om dat te doen, om zo iets achter te laten. Onderwijs kan ook een inspiratiebron zijn. Studenten kunnen vragen stellen die nog nooit bij je zijn opgekomen. Ze komen wel eens met ideeën waarvan je je afvraagt: hoe kan het dat ik daar nooit aan heb gedacht? 

‘Dus ja, ik houd van de mix van onderzoek, onderwijs en projecten. En ik houd van de diversiteit op onze afdeling; zowel wat betreft onze studenten als de onderwerpen die we behandelen. Misschien word ik ooit die inspirerende docent voor één een van mijn studenten.’

DR. DORIAN PROKSCH (1986)

promoveerde summa cum laude in innovatiemanagement en ondernemerschap aan de HHL Leipzig Graduate School of Management, Duitsland. Nadat hij daar als postdoc werkte, kwam hij in 2020 als universitair docent naar de UT. Hij geeft les in Global Entrepreneurship & Business, Innovation Management, New Technology and Business Development en Qualitative Research & Business Skills. Daarnaast doet hij onderzoek naar Endogeneity, Digital Innovation Management & Entrepreneurship, en Data Analytics & Science.

Dr. Michael Schlund (1985)

is universitair docent bij de afdeling Natural Resources van de Faculteit Geo-information Science and Earth Observation (ITC). Zijn onderzoek richt zich op het monitoren van landbedekking en biofysische parameters van vegetatie, zoals biomassa, boshoogte en landbouwgewassen, en op de algoritmen die worden gebruikt om informatie te extraheren uit een breed scala aan teledetectiegegevens. Michael promoveerde aan de Universiteit van Jena en deed een postdoc bij de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA). Daarna werkte hij aan de Universiteit van Göttingen, voordat hij naar de UT kwam.