1. Home
  2. Student stories
  3. Studentenstad Enschede door het jaar heen
Leestijd: 4 min.

Studentenstad Enschede door het jaar heen

Enschede heeft haar studenten het hele jaar door van alles te bieden. Zowel in de zomer als in de winter vinden er hier allerlei evenementen plaats, die studenten maar wat goed weten te vinden. Van festivals tot aan sportevenementen, in Enschede vind je het allemaal! Dit zijn de leukste jaarlijkse evenementen die Enschede tot een unieke studentenstad maken.

Foto van Marit
Marit
Een band speelt tijdens een Kick-In feest.

De Batavierenrace

Elk jaar in mei vindt in Enschede de Batavierenrace plaats, de grootste estafetteloop van de wereld! Deze race start vrijdagnacht in Nijmegen en eindigt zaterdagmiddag in Enschede, bij de atletiekbaan van de universiteit. Zo’n 8.500 studenten uit heel Nederland nemen jaarlijks deel aan deze race, in verschillende studententeams. Als je een beetje sportief bent (en wel een nachtje kunt doorhalen), is het natuurlijk een geweldige ervaring om zelf een etappe van dit parcours te lopen.

Ook voor de niet-hardlopers onder ons is er genoeg te beleven. Zo kun je bijvoorbeeld de laatste lopers aanmoedigen bij de finish, of ‘s avonds losgaan op het Batavierenfeest op de campus, het grootste studentenfeest van Europa! Verder kun je ook helpen als vrijwilliger, door bijvoorbeeld de camping waar deelnemers slapen te runnen of de BataRadio te livestreamen. Op welke manier dan ook, de Batavierenrace is een uniek evenement dat je als student in Enschede zeker eens meegemaakt moet hebben!

Muzikale festivals

Liefhebbers van muziek en een feestje kunnen het hele jaar door genieten van de leukste festivals in Enschede op bijzondere locaties. Zo vindt tijdens het Pinksterweekend Freshtival plaats, een driedaags festival aan het Rutbeek. In de zomer treden grote namen zoals Flemming, Suzan en Freek en Paul Elstak bij het popfestival In Het Volkspark op, dat, jawel, in het Volkspark plaatsvindt. Ook de campus van de Universiteit Twente is regelmatig thuisbasis van vele festivals. Hier vind je jaarlijks Hardfest, het Bevrijdingsfestival en het Koningsnacht Festival van QMusic.

Festivals in de breedste zin van het woord

Naast muziekfestivals, zijn er ook talloze andere soorten festivals. In september vindt bijvoorbeeld GOGBOT plaats, een kunst- en technologie festival, midden in de binnenstad van Enschede. Verder kunnen de echte foodlovers genieten van de lekkerste gerechten tijdens foodfestivals, zoals Stoer Voer en Proef Eet. En ieder jaar in mei vinden de Dutch Innovation Days plaats, met workshops en exposities vol creativiteit, technologie en innovatie, onder andere van UT-studenten!

De Kick-In

De introductieperiode van de Universiteit Twente, de Kick-In, mag natuurlijk ook niet in dit lijstje ontbreken. De Kick-In, die voor bachelorstudenten eind augustus plaatsvindt, zit vol met activiteiten om de universiteit, de campus en de stad te leren kennen. Negen dagen lang ga je op pad met medestudenten en ouderejaars om van de leukste activiteiten en feesten te genieten. De Kick-In bestaat naast uit een algemeen deel ook uit een opleidingsdeel, waarin je je studie, studievereniging en faculteit beter leert kennen.

Ook voor huidige studenten is de Kick-In een groot feest. Op de vele feesten die in de Kick-In plaatsvinden zijn namelijk ook huidige studenten welkom, en die weten ze dan ook goed te vinden! Als je als huidige student nog meer van de Kick-In wil meemaken, dan kun je je ook aanmelden als doegroepouder, om de nieuwe studenten te begeleiden. Wil je liever niet iedere dag aanwezig zijn? Dan kun je ook helpen als crewlid, in een van de vele crewgroepen.

Winter Wonderland

Niet alleen tijdens de zomer, maar ook in de winter is Enschede een bruisende studentenstad. In december verandert de binnenstad in een gezellig Winter Wonderland. Het centrum wordt versierd met mooie kerstverlichting en kerstbomen en er vindt jaarlijks een kerstmarkt plaats, waardoor je van een warme, winterse sfeer kan genieten. Op de Oude Markt vind je een overdekte schaatsbaan, die tot 22.00 uur open is. Dan kun je na afloop nog een lekker (warm) drankje doen op de Oude Markt!