2. Student stories
  3. Zo haal jij het meest uit je Open Dag

Zo haal jij het meest uit je Open Dag

De open dag van de universiteit is een belangrijke gebeurtenis. Zelf heb ik er al een flink aantal bezocht en geloof me: ik weet hoe intensief zo’n dag kan zijn. Een goede voorbereiding is cruciaal om het meeste uit jouw bezoek te halen. In dit artikel lees je dé tips en tricks om van jouw open dag een succes te maken!

Foto van Marit
Marit
Een telefoon met de Bachelor Open Dagen event page van de Universiteit Twente

1. Plan je programma van de dag

Om te beginnen, is het belangrijk om van tevoren je programma van de dag samen te stellen. Check welke studies je interessant vindt en meld je hier ook voor aan. Kijk ook alvast naar het programma van de universiteit. Vaak zijn er extra activiteiten waar je je ook vooraf even voor moet aanmelden, zoals de Campus Tour bij de Universiteit Twente. Met zo’n gepersonaliseerde planning op zak, ben jij helemaal klaar voor de grote dag.

2. Lees je alvast in

Vooraf een beetje inlezen kan geen kwaad. Sterker nog, ik kan het je zelfs enorm aanraden. Op de website van de universiteit vind je veel informatie. Lees alvast eens rustig de informatie over de opleidingen die je gaat bezoeken door. Zo weet je straks op de open dag al wat de opleiding inhoudt en heb je daarnaast al wat achtergrondinformatie om verdiepende vragen te kunnen stellen.

3. Stel een doel op

Stel jezelf de vraag: wat wil ik nu echt uit deze dag halen? Wil je je oriënteren op verschillende studies omdat je nog geen idee hebt wat je wil studeren? Of weet je het al bijna zeker, maar twijfel je nog tussen verschillende universiteiten? Wanneer je je doel voor ogen hebt, kan je straks veel gerichter aan de slag (en raak je niet afgeleid door de gratis snacks en goodiebags).

4. Stel een lijst met vragen op

De open dag is dé kans om alles te vragen wat je wil weten. Nadat je de website hebt doorgespit en een persoonlijk doel hebt opgesteld, zijn er vast nog een hoop vragen onbeantwoord gebleven. Van studie-inhoud tot studentenleven, schrijf alle vragen op waar je een antwoord op zoekt. Op de open dag is er genoeg gelegenheid om al je vragen te stellen, zowel aan studenten als docenten.

Typische vragen zijn bijvoorbeeld:

Bedenk vooral wat voor jou belangrijk is en wat jij graag wil weten.

5. Vraag iemand mee

Samen is leuker dan alleen, toch? Daarom raad ik je aan om een vriend of familielid mee te vragen naar de open dag. Je zult straks erg veel te zien en te horen krijgen en dan zijn twee paar ogen en oren best handig. Daarnaast is het ook gewoon fijn om op de dag zelf je ideeën te kunnen bespreken en na afloop de verschillende opleidingen en ervaringen samen te evalueren.

6. Maak aantekeningen

Een open dag kan best overweldigend zijn. Zeker als je meerdere open dagen en verschillende opleidingen bezoekt, weet je op een gegeven moment niet meer wat, waar verteld is. Maak daarom af en toe wat aantekeningen in je telefoon of in een notitieboekje. Dit hoeft echt geen hele samenvatting te zijn (dat komt wel als je straks student bent 😉), maar schrijf de belangrijkste informatie en wat je van een opleiding vond in steekwoorden op. Dit helpt je om later alles op een rijtje te zetten.

7. Maak er een gezellige dag van

Last, but not least, vergeet ook niet om een beetje te genieten. Natuurlijk is een studiekeuze maken spannend en belangrijk, maar de beslissing hoeft niet meteen na de open dag gemaakt te zijn. Verder is een open dag niet alleen informatief, maar ook een mogelijkheid om de sfeer te proeven en een nieuwe stad en universiteit te ontdekken. Dus, relax, volg je gevoel en maak er vooral een gezellige dag van!