2. Student stories
  3. Money, money, (no) money: 8 bespaartips voor studenten

Money, money, (no) money: 8 bespaartips voor studenten

Het leven van een student gaat niet altijd over rozen. Laten we eerlijk zijn - vooral op financieel gebied valt er vaak nog wel wat winst te behalen… In dit artikel lees je acht bespaartips voor studenten, zodat jij niet de rest van de maand hoeft te overleven op instant noodles (yes, we’ve been there).

Foto van Redactie
Student toont haar lege jeanszak om te laten zien dat ze blut is.

1. Studentenkorting

Een filmpje pakken in de stad? Of nog even langs bij je favoriete winkel? Maak gebruik van de studentenkorting. Veel bedrijven hanteren voor studenten een lager tarief of geven zo’n 10-20% korting: de moeite waard om te checken, dus! Wil je het koopjesjagen nog professioneler aanpakken? De Student Union biedt deals speciaal voor UT studenten. Of kijk eens naar de Enschedese Studentenkortingskaart of Knaek, een studentenkortingapp waar je als abonnee hoge kortingen kan pakken bij restaurants, sportscholen, winkels en zelfs op deelscooters.

2. Slimmer boodschappen doen

Een van de belangrijkste leefregels voor een student: ga nooit boodschappen doen als je honger hebt! Boodschappen zijn al duur genoeg, maar ga je na jouw laatste college, om 17:30 winkelen, dan weet je zeker dat je die chocoladereep, ovensnacks en zak chips niet kan laten liggen. En who can blame you, je bent op dat moment gewoon veel gevoeliger voor (dure) impulsaankopen! Slim boodschappen doen, doe je dus het beste na het eten van – bijvoorbeeld - een goed bord pasta pesto. 🍝

3. Restanten – ja, echt

Zo op het eerste gezicht word je er misschien niet zo blij van, restanten, maar toch is dit een hele goede manier om wat geld te besparen. Download bijvoorbeeld de Too Good To Go app en wie weet kan je wel iets lekker ophalen bij je favo restaurant! Of, als je nog losse ingrediënten in huis hebt: vraag ChatGPT eens om een makkelijk recept met precies die benodigdheden. Voilà, een duurzame, gepersonaliseerde én goedkope maaltijd in een handomdraai.

4. Vintage & tweedehands winkelen

Ben jij al een volleerde thrifter? Zo niet, dan wordt dat hoog tijd! Macklemore zei het al in 2012 - vintage kleding is awesome: het is goedkoper, uniek en ook nog eens duurzaam. Ook in Enschede kan je tegenwoordig je hart ophalen als je houdt van tweedehands kleding. Zo kan je onder andere terecht bij ThriftTale, Appel & Ei, Studio Spitsbaard, Het Goed, Granny Cool en meer. Liever online kopen? Vinted – of een andere tweedehands kleding app zoals Zalando pre-owned– is je best friend.

5. Kamer inrichten = kringlopen

Ook op het gebied van meubels is tweedehands voor studenten the way to go. Ga je je nieuwe studentenkamer inrichten? Maak dan niet alleen een tripje naar de Ikea, maar check ook even de plaatselijke kringloop. Daar vind je vaak spotgoedkope meubels en glazen – met een tientje kom je soms al een heel eind! Ook is het handig om lid te worden van Facebook-groepen zoals University of Twente Marketplace. Hier bieden (uitwisselings-)studenten regelmatig hun meubels en hardware aan ter verkoop. Wil je bijvoorbeeld graag een extra monitor voor je home office? Grote kans dat zo’n aanbod langskomt binnen de Facebook- groep!

6. Contant geld

Het is een universele ervaring: wakker worden na een avond stappen, met een sluimerend gevoel van onheil je bankrekening checken om vervolgens van de schrik zowat uit bed te rollen. Toch een íets duurdere avond dan verwacht. Gelukkig is hier een hele ouderwetse maar effectieve oplossing voor: pin voordat je naar de stad vertrekt contant het bedrag wat je die avond wilt uitgeven en houd je daaraan. Zo kom je ook niet in de verleiding om op een sentimenteel moment – lees: wanneer Piano Man gedraaid wordt aan het einde van de avond – de hele kroeg een rondje te geven.

7. De kleintjes

Even snel een croissantje halen tijdens de lunch, of nog even een havercappu voor bij college. Geen grote uitgaven, maar snel gemaakt en daardoor nogal verraderlijk. Voor je het weet, heb je aan het einde van de maand €100 besteed aan dit soort kleine aankopen. Ga je studeren op de campus? Zoek dan een plekje dicht bij je studievereniging en ga daar langs voor gratis koffie en thee, en goedkope snacks. Ook nog eens hartstikke gezellig, hoewel dit je studieprestaties misschien niet persé ten goede komt…

8. Studentenlicenties

Als student heb je voor je studie vaak vakgebied-specifieke software nodig, bijvoorbeeld voor grafisch ontwerpen, statistiek of modelleren. Vaak worden deze vanuit de universiteit aangeboden, maar niet altijd. Check dus even of de software die jij nodig hebt een studentenkorting hanteert! Zo heeft Adobe Creative Cloud bijvoorbeeld een studenten pakket, waarbij je 65% korting krijgt. De moeite waard, dus!