2. Student stories
  3. Wat is een studievereniging (en waarom zou ik lid worden?)

Wat is een studievereniging (en waarom zou ik lid worden?)

Tijdens je studententijd aan de Universiteit Twente zal je ongetwijfeld wel eens foto's tegenkomen van groepjes serieuze studenten in pak. Die foto's? Dat zijn hoogstwaarschijnlijk kiekjes van het bestuur van een studievereniging – de studentenvertegenwoordigers van een opleiding.

Foto van Wisang
Wisang
Studenten op een feest van studievereniging Isaac Newton.

Wat is een studievereniging?

Waarschijnlijk is dit geen verassing, maar een studievereniging is iets anders dan een studentenvereniging. Een studievereniging hoort bij een opleiding en organiseert leuke evenementen, zoals lunchlezingen en studiereizen, speciaal voor studenten van deze specifieke opleiding. Een studentenvereniging, daarentegen, is niet verbonden aan een bepaalde opleiding en biedt een specifiek aanbod aan activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan culturele, sportieve, internationale of sociale verenigingen, maar ook aan meer specifieke verenigingen zoals debat- en beleggingsclubs. De volledige lijst van studie- en studentenverenigingen vind je op de website van de Student Union.

Waarom zou ik lid worden?

Een studievereniging kan heel waardevol zijn. Zelf zit ik bij de studievereniging voor Werktuigbouwkunde, W.S.G. Isaac Newton, waar ze veel leuke en interessante evenementen organiseren. Zo zijn er wekelijkse lunchlezingen waar verschillende bedrijven zich presenteren. Dit kan goede inzichten geven in wat je kan gaan doen als je afgestudeerd bent. Daarnaast biedt Newton (zoals de meeste studenten het noemen) verschillende voordelen voor hun leden, zoals korting op studieboeken, toegang tot oude tentamens en aantekeningen van colleges, en gezamenlijke studieavonden. Vooral de oude tentamens zijn een godsgeschenk, aangezien sommige professoren alleen voorbeeldexamens geven in plaats van echte tentamens.

Daarnaast hebben studieverenigingen een eigen kamer waar je tussen de lessen door kunt chillen en een kop koffie of thee kunt halen. Newton verkoopt hele goedkope snacks (hallo koekjes en stroopwafels!), dus dat is ideaal. Maar voor de koffie moet je bij H.V. Ockham, de Honours Association, zijn: zij hebben de beste koffiemachine op de campus, als je het mij vraagt.

Sinds ik bij een studievereniging zit is mijn motivatie echt gestegen. Studeren wordt een stuk leuker als je er samen met je vrienden en studiegenoten voor gaat zitten en omdat iedereen in hetzelfde schuitje zit, ben je ook nooit alleen met je studiegerelateerde struggles.

Wat voor activiteiten zijn er?

De studieverenigingen op de Universiteit Twente zijn over het algemeen heel actief en organiseren allerlei studie-activiteiten en sociale evenementen. Zoals ik al zei ga ik zelf regelmatig naar de wekelijkse lunchlezingen, mede omdat je altijd een gratis Subway broodje en frisdrank krijgt, dus het is zeker de moeite waard om je in te schrijven.

Ook als je van feestjes houdt zit je goed: er is altijd wel een (thema)feest of een ander leuk evenement bij je studievereniging. Sommige zijn gratis, voor andere moet je betalen – maar nooit veel. Over het algemeen zijn de evenementen heel goedkoop en dus studentenbudget-proof. Wel organiseren studieverenigingen meestal een paar keer per jaar grote evenementen voor de studie, variërend van een gala tot een tripje naar het buitenland, een bezoek aan een bekend bedrijf of zelfs een wekenlange studiereis. Ideaal dus, als reislustige student met relatief klein budget! 😉

Welke andere verenigingen zijn er?

Op de Universiteit Twente zijn meer dan 100 verenigingen actief. Het zou zonde zijn om er niet een paar uit te proberen en te kijken of ze bij je passen! Ik raad dan ook iedere student aan om een Union Card te kopen, de multifunctionele kaart van de universiteit. Met de Union Card kun je gratis zwemmen in Enschede, gebruik maken van de muziekstudio's in de Bastille en, het allerbelangrijkste, lid worden van alle studentenverenigingen met een kleine verenigingscontributie, afhankelijk van waar je je voor in wil schrijven. Met de Union Card kun je ook lid worden van de sportschool van de universiteit - het is een kleine sportschool, maar de meeste faciliteiten zijn er en het is lekker dicht bij de studentenhuizen en je colleges. Om lid te worden van een studievereniging heb je geen Union Card nodig, maar het is altijd handig om er één te hebben voor het geval je spontaan zin krijgt om lid te worden van de breakdancevereniging, bijvoorbeeld.

vrienden voor het leven

Ondanks dat het studentenleven soms overweldigend kan zijn vind ik het belangrijk om actief te blijven. Bij een (studie)vereniging heb je altijd mensen om op terug te vallen, ook als je het even lastig hebt – en let’s be honest, dat gaat echt wel een keer gebeuren. Maar juist het feit dat je mensen vindt die hetzelfde meemaken en die je vooruit kunnen helpen, maakt dat je tijdens je studentenleven vrienden voor het leven gaat maken!