1. Home
  2. Student stories
  3. Wat zijn de beste studiehotspots in Enschede?

Wat zijn de beste studiehotspots in Enschede?

Studentenstad Enschede heeft talloze plekken waar je kunt studeren. Als je op de campus woont, heb je geluk: de meeste populaire plekken liggen op een paar minuten afstand. Wie in de stad woont moet iets verder fietsen, maar ook in de stad zijn een aantal gems te vinden. In dit artikel vertel ik je alles over de meest populaire studieplekken in Enschede, waar ik al aardig wat lange avonden studerend heb doorgebracht.

Foto van Wisang
Wisang
Het DE Café in het centrum van Enschede.

1. Mijn favoriet: Douwe Egberts Café

Studeer je graag in de stad? Dan is het Douwe Egberts Café (DE) een must. De gezellige sfeer - en de geur van vers gezette koffie – maken het dé perfecte plek voor studenten die even willen bijkomen van de drukte op de campus. Het is een café, dus misschien niet de plek om te stampen voor een tentamen, maar het is de ideale omgeving voor lichte studie of projectwerk. Bijkomend voordeel: de warme chocolademelk met slagroom, voor als je een opkikker nodig hebt tijdens je studiesessies. Niet gek dus dat het café populair is onder studenten!

2. De klassieker: Vrijhof

De universiteitsbibliotheek, de Vrijhof, is ook erg populair onder studenten. De grote ruimtes zijn handig voor projectvergaderingen en de eenpersoonskamers zijn ideaal voor een eenzame opsluiting als je geconcentreerd wil studeren voor een tentamen 😉. Vergeet alleen niet om de kamers te reserveren en je ook aan het tijdslot te houden - mensen eruit kicken eruit geschopt worden is allebei even awkward. Verder zijn er ook gedeelde bureaus om te studeren en is er een ruimte met extra monitoren. Bereid je wel voor op een stille studiesessie: met uitzondering van de projectruimtes is er weinig plek om met je studiegenoten te overleggen.

3. De campus hotspot: Langezijds

Wat mij betreft is Langezijds het mooiste gebouw op de campus. En ik ben niet de enige: het is er meestal druk, en dat is met een reden. De binnentuinen zorgen voor het nodige groen, terwijl je ook het hightech gevoel ervaart waar de Universiteit Twente bekend om staat. Daarnaast biedt de open studieplek op de bovenste verdieping een prachtig uitzicht over de campus en daarbuiten. Er zijn schaak- en damtafels, voor als je je vervelende thermodynamica-vragen even zat bent. Ook de extra monitoren zijn heel handig om je laptop op aan te sluiten voor lange coderingssessies of groepswerk, bijvoorbeeld. ‘s Avonds is het meestal rustiger, dus pak je kans om een perfecte plek bij het raam te bemachtigen en studenten te zien komen en gaan terwijl je je – ogenschijnlijk 😉 - concentreert op je studie.

4. De moderne studieplek: Technohal

De Technohal, vlak naast Langezijds, heeft ongeveer dezelfde sfeer als zijn groenere, jongere broer. De Technohal heeft, naar mijn mening, een beter uitzicht – vooral in de late namiddag, hallo winterse zonsondergang! - maar het gebrek aan extra beeldschermen is een groot nadeel. Wil je alleen met je laptop studeren? Dan zit je bij de Technohal goed. Het is er licht, modern en er zijn plekken waar je kunt socializen en pauzeren tussen het studeren door. De centrale trap is een populaire hangplek en de comfortabele stoelen op de bovenste verdiepingen zijn ideaal voor lange studiesessies.

5. De studentenplek: Bibliotheek Enschede

De stadsbibliotheek bevindt zich recht tegenover Douwe Egberts en het is dé plek waar studenten in Enschede samenkomen, en niet alleen die van de Universiteit Twente. De rustige sfeer en stilte van de bibliotheek zijn ideaal voor belangrijke studiesessies en bij Stoet – het lunchcafé in de bibliotheek – kan je overdag terecht voor een mid-study snack. Er zijn meerdere plekken in de bibliotheek, waarvan de meeste individueel, inclusief stopcontacten voor al je apparaten. De stadsbibliotheek is geweldig als je in de stad woont, en het mooiste: het DE-café ligt vlak naast je als je klaar bent met studeren!

6. De alles-in-één: Carré

Carré is de thuisbasis voor Chemical Science & Engineering (Scheikundige Technologie) en daarnaast de locatie van veel colleges, tutorials en groepsdiscussies. Op de bovenste verdiepingen van Carré zijn mooie plekken om alleen of in groepjes te studeren. Tijdens de lunch kan het er wel rumoerig en druk zijn, omdat een van de belangrijkste cafetaria's van de universiteit zich in de Waaier bevindt, die verbonden is met Carré.

7. De controversiële keuze: Bastille

De Bastille, tegenover de universiteitsbibliotheek, is het gebouw van de Student Union en tal van studentenverenigingen. Je vindt er een Subway en een poké bowl afhaalrestaurant, en supermarkt Coop ligt vijftig stappen verder. De Global Lounge heeft zitzakken en de ronde tafels van de Bastille kun je reserveren voor projectvergaderingen. Op de tweede verdieping vind je de e-sports lounge met een racesimulator en pc's. Ga je liever borrelen na het studeren? Loop direct door naar de Vestingbar op het dak, voor een drankje en bitterballen.

Toegegeven: de Bastille is waarschijnlijk de plek waar ik het vaakst kom, maar het is er niet erg mooi. De studieplekken zijn saai en krap, vooral tijdens piekuren als het volloopt met studenten, en er is veel afleiding. Als je meer wilt kletsen dan studeren zit je bij de Bastille goed. Zo niet, bieden de campus en de stad betere alternatieven.

8. De teleurstelling: het Horstcomplex

Zelf zou ik er nooit voor kiezen om in het Horstcomplex te studeren. Als je Werktuigbouwkunde studeert, zoals ik, dan is de Horst de plek waar de meeste colleges en tutorials worden gehouden. Het is een ideale plek voor colleges, met verschillende ruime zalen. Daarnaast zijn de meeste kantoren van de professoren hier gevestigd, dus tijdens kantooruren kun je altijd terecht met je vragen. Er zijn alleen geen plekken waar je privé kunt studeren en dat is voor mij het grootste nadeel van dit gebouw. Wat is een studieplek zonder een bureau?