2. Student stories
  3. Hannah studeert de master Interaction Technology: "Ik wil technologie toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen."
Leestijd: 6 min.

"Stel je een wereld voor waarin je alles kunt creëren. En nu is de vraag: hoe maakt jouw creatie een versch il in het leven van mensen? Voor mij is dat waar technologie om draait. Dit programma past perfect bij mij omdat ik mijn liefde voor technologie kan combineren met mijn drive om een positieve impact te hebben op de dagelijkse ervaringen van mensen," zegt studente Hannah. In dit artikel lees je alles over haar ervaring als masterstudent Interaction Technology aan de Universiteit Twente.

Studente Hannah op de campus van de Universiteit Twente

"Toen ik voor Interaction Technology (I-Tech) koos, dacht ik niet na over hoe het op mijn CV zou staan of tot welk specifiek carrièrepad het zou leiden. Ik wist alleen dat ik bezig wilde met het creëren van zinvolle technologieën om zo het leven van mensen te kunnen verbeteren.

Tegenwoordig gebruiken we technologie op zoveel manieren: denk aan je telefoon, laptop of zelfs het openbaar vervoer. Neem bijvoorbeeld de OV-chipkaart. Je moet hem scannen om in te kunnen checken. Dat lijkt een gemakkelijke taak, maar kan voor sommige mensen ook een uitdaging zijn, bijvoorbeeld voor ouderen. Ik wil begrijpen waarom het moeilijk voor hen is en manieren vinden om te helpen. Kunnen we duidelijkere informatie geven over hoe het werkt of het systeem zo ontwerpen dat het gebruiksvriendelijker wordt?

Ik denk dat dat de essentie is van Interaction Technology: de interactie tussen mensen en (IT-gebaseerde) technologie zo vormgeven dat individuen ervan kunnen profiteren.

Een game ontwerpen voor mensen met Alzheimer

Een project dat er voor mij uitsprong was het ontwerpen van een interactieve game voor mensen in het beginstadium van Alzheimer. Samen met twee andere studenten werkten we met de doelgroep en verzamelden we gebeurtenissen uit hun verleden, waarna we die herinneringen verwerkten in een spel waarin ze die in chronologische volgorde konden rangschikken.

Foto van Hannah

De interactie tussen mensen en (IT-gebaseerde) technologie zo vormgeven dat individuen ervan kunnen profiteren: dat is voor mij de essentie van Interaction Technology.

Hannah

We ontwierpen een fysiek prototype van het spel met lasersnijden en LED's om het visueel aantrekkelijk te maken en we voerden uitgebreide gebruikerstests uit om het ontwerp te verfijnen. Daarnaast publiceerden we een onderzoekspaper gebaseerd op ons werk, dus het project had ook een grote onderzoekscomponent. Ik vond het een heel waardevol project, want ik had het gevoel dat het ook echt impact had - het bood cognitieve ondersteuning voor de patiënten en hulp voor de verzorgers bij hun werk.

Het protoype van de game voor patiënten met Alzheimer wordt getest

Veel te kiezen

I-Tech is geen standaardopleiding. Naast je afstudeerproject is er maar één verplicht vak en de rest bepaal je zelf. Dat is fijn, want je kunt veel verschillende gebieden verkennen en er zo achter komen wat je het leukst vindt, maar het kan in het begin ook stressvol zijn. Er waren zoveel vakken waar je uit kunt kiezen! Van informatica, industrieel ontwerpen, elektrotechniek, design tot psychologie. Ik vroeg mezelf af: waar ben ik in geïnteresseerd?

Nadat ik mijn bachelor Creative Technology had afgerond, had ik al een goede basis in het ontwerpen van innovatieve technische oplossingen. Toen realiseerde ik me dat er nog meer te ontdekken viel: het menselijke aspect van technologie. Voor wie ontwerp je deze technologie? Hoe zorg je ervoor dat het voldoet aan hun wensen en behoeften? Door middel van gebruikerstests en interviews leerde ik de gebruiker te betrekken bij het creëren van interactieve technologieën die betekenisvol voor hen zijn.

Foto van Hannah

Ik realiseerde me dat er nog meer te ontdekken viel: het menselijke aspect van technologie.

Hannah

Meer dan studeren

Ook naast mijn studie ben ik actief geweest, met name bij studievereniging Proto, waar ik een jaar lang secretaris ben geweest. Daarnaast heb ik een bijdrage geleverd aan de faculteitsraad en de opleidingscommissie van I-Tech. In 2022 werd ik zelf uitgeroepen tot 'Meest Actieve Student van het Jaar'!

Ik zou het iedereen aanraden om zulke activiteiten te doen naast je studie. Je bouwt een netwerk op, doet nieuwe vaardigheden op, en het is natuurlijk ook gewoon heel leuk!

Een chatbot ontwerpen tijdens de scriptie

Ik werk momenteel aan mijn afstudeerproject waarin ik een chatbot ontwerp om familieleden van mensen met een erfelijke hartziekte te helpen. Gezien de grote kans dat deze familieleden de ziekte ook hebben, speelt de chatbot een cruciale rol in hun besluitvorming. Hij maakt medische informatie toegankelijk en begrijpelijk en biedt persoonlijke begeleiding om hen te helpen beslissen of ze genetisch advies inwinnen of een genetische test ondergaan. Sommige mensen willen bijvoorbeeld niet weten dat ze zo'n ziekte hebben, dus de chatbot geeft ze genoeg informatie voordat ze een beslissing nemen.

Ik weet nog niet welke richting ik op ga als ik ben afgestudeerd, misschien wil ik wel impact maken in de medische wereld. Eén ding is zeker: ik wil doorgaan met het creëren van technologie om het leven van mensen te ondersteunen en te verrijken."

Kom studeren aan de Universiteit Twente

Vond je dit een boeiend artikel? Dan vind je deze studieprogramma's misschien ook interessant.