2. Student stories
  3. Wat te doen deze zomer? Hier is mijn bucketlist!

Wat te doen deze zomer? Hier is mijn bucketlist!

Bucketlists zijn leuk. Daarom maak ik al een paar jaar lang iedere zomer een bucketlist met dingen die ik wil doen in de vakantie. En eerlijk is eerlijk, ik heb er nog nooit één volledig uitgevoerd - deze zomer ga ik daarom voor een daadwerkelijk realistische bucketlist. Dus, heb je inspiratie nodig voor leuke zomeractiviteiten? In dit artikel lees je alles wat op mijn lijstje staat voor de komende weken!

Foto van Wisang
Wisang
Vier studenten die kletsen in het gras op een zonnige dag.

1. Picknicken, picknicken en nog eens picknicken

Enschede heeft een van de fijnste parken waar ik ooit ben geweest: Het Volkspark. Met haar weelderige, groene gras en vijvers vol eenden is het Volkspark een topplek om te picknicken. Of je nu een ijsje haalt bij van Van der Poel of on the way een broodje kebab afhaalt, een picknick in het Volkspark is altijd een succes. Ga met je vrienden, zoek een mooi plekje in de schaduw bij de vijver en wacht op de eendjes!

2. Eindelijk dat ene boek uitlezen

De zomervakantie is dé perfecte tijd om iets nieuws te beginnen. En dus ook om eindelijk eens dat ene boek uit te lezen, zodat je verder kunt! Sinds ik op de universiteit zit, heb ik veel meer moeite met het uitlezen van boeken. Op dit moment probeer ik A Song of Ice and Fire uit te lezen, en dat schiet nog niet echt op…  Hopelijk brengt de zomer ook wat leesmotivatie met zich mee, zodat ik eindelijk iets anders kan gaan lezen.

3. Experimenteren in de keuken

Nu de meeste van mijn huisgenoten deze zomer op vakantie gaan, heb ik de keuken helemaal voor mezelf. Het perfecte moment om te experimenteren en iets nieuws te koken, dus! Met niemand om rekening mee te houden, kan ik gerust zoveel exotische gerechten maken als ik wil. Ben jij het dus ook zat om elke dag kip met rijst te eten? Dan raad ik je aan hetzelfde te doen: het is nooit een slecht idee om je arsenaal uit te breiden en nieuwe gerechten te leren.

4. Een robotarm maken

Not your typical item voor op een zomer bucketlist, maar here we are. Onlangs heb ik de schakelingen en het computerondersteund ontwerp van een 3D-geprinte robotarm ontworpen, aangedreven door een microcontroller (lees: een Arduino). Het leek me leuk om ook tijdens de zomer nog iets te doen op het gebied van mechanical engineering, en tja, dan maak je een robotarm natuurlijk. Daarnaast is het de perfecte reden om mijn 3D-printer te gebruiken en door mijn voorraad lelijk, bruin filament te komen, zodat ik eindelijk nieuwe kleuren kan uitzoeken. A win is a win!

5. Tripje(s)

De zomer is niet compleet zonder op zijn minst één klein uitje. Ook deze zomer wil ik dus nog even de deur uit om te ontspannen en optimaal te profiteren van de kostbare vrije tijd die je in de vakantie hebt. Geniet van het mooie weer, ga naar het strand of maak een wandeling – alles behalve binnen zitten en doomscrollen (ik heb het nu vooral tegen mezelf).

6. Iets nieuws leren

De zomer is dé perfecte tijd om iets nieuws te leren. Dat kan van alles zijn, van het leren van een nieuwe taal op Duolingo of het oppakken van een instrument tot leren haken of pottenbakken. Zelf wil ik een nieuw nummer op de gitaar leren spelen, en aangezien ik in de zomervakantie geen excuses meer heb om het oefenen uit te stellen, back to shredding it is!

7. Drie musea bezoeken

Of eentje meer of minder... Ik weet in ieder geval dat ik in de zomervakantie naar meer musea zou moeten gaan om de zomerkortingen mee te pakken. Het zou toch zonde zijn om er niet één te bezoeken?

8. Buiten een film kijken

Dit stond ook op mijn bucketlist van vorig jaar en ik snap echt niet waarom ik het nog niet heb gedaan. Het is zo makkelijk - wachten op de perfecte avond met lekker weer, een paar dekens neerleggen voor het scherm en de projector aanslingeren. Ik heb geen excuses waarom het er tot nu toe nog niet van is gekomen, maar ik weet wel dat ik dit deze zomer (hopelijk) eindelijk ga doen: het is tijd voor een nieuw item op de bucketlist.

9. De zonsopgang bekijken

Tijdens het schooljaar zie ik de zonsopgang al regelmatig (*kuch*, all-nighters, *kuch*), maar dat is niets vergeleken met een idyllische, vroege ochtend op het gras of het strand naar de zonsopgang kijken terwijl je samen kletst over het leven. Het is zo’n rustgevende, troostende vibe - ik kan het niet helemaal uitleggen, maar ik weet wel dat de zonsopgang alle diepe gesprekken naar een ander niveau tilt.

10. Kunst maken

Net als bij het lezen, heeft mijn kunstportfolio het hele schooljaar niet echt… prioriteit gehad, laten we zeggen. Deze zomer wil ik me dus verdiepen in krijtkunst - waarvan ik altijd dacht dat het hetzelfde was als alle andere kunst -, maar na het een keer geprobeerd te hebben, kan ik niet wachten om het weer op te pakken. De zomervakantie is hier perfect voor: organiseer bijvoorbeeld een tekenwedstrijd met je vrienden, of teken iemands evenbeeld terwijl hij of zij hetzelfde bij jou doet, en wissel de tekeningen uit als je klaar bent. Er zijn zoveel manieren om je vrienden bij je hobby's te betrekken, en kunst is hier een perfect voorbeeld van!