2. Student stories
  3. 9 side hustles om deze zomer geld te verdienen als student
Leestijd: 6 min.

9 side hustles om deze zomer geld te verdienen als student

De zomervakantie is dé tijd om met vrienden af te spreken, leuke activiteiten te ondernemen en op vakantie te gaan. Het enige probleem: je bankrekening, die het vaak al zwaar te verduren heeft onder je studentenleven, raakt langzamerhand steeds leger. Een beetje bijverdienen in de zomervakantie is dus niet verkeerd. Daarom zijn hier 9 creatieve manieren om je bankrekening te spekken!

Foto van Marit
Marit
Twee bankbiljetten van 20 euro

Je kunt natuurlijk altijd op zoek gaan naar een reguliere bijbaan in de zomervakantie. Wanneer je echter een paar weken tussendoor op vakantie bent, of gewoon niet je hele vakantie wilt werken, zul je al snel merken dat een (leuk) bijbaantje vinden niet altijd makkelijk is. Geen zorgen, met deze 9 side hustles kun je deze zomer bijverdienen, zonder daarvoor je hele vakantie op te hoeven offeren!

1. Aan de slag als freelancer

Misschien wel de makkelijkste manier om voor een korte periode geld te verdienen, is door freelance klussen aan te nemen. Hierbij kun je zelf bepalen waar, wanneer en hoeveel je werkt! Tegenwoordig zijn er talloze platformen, zoals YoungOnes, Roamler en meer, waar je met een account zelf makkelijk op klussen reageert. De opdrachten die je kunt doen zijn erg uiteenlopend: of je nu liever biertjes tapt op een festival, boodschappen bezorgt, schoonmaakt of in de bediening werkt, er zit altijd iets voor je tussen!

2. Vertalen

Ben je goed met talen? En zijn jouw spelling en grammatica foutloos? Dan kun je aan de slag als online vertaler. Ook hier zijn er weer verschillende soorten platformen waar je je kunt aanmelden. Via een internationaal platform, zoals Gengo of Tomedes, heb je waarschijnlijk de meeste kans om direct aan de slag te kunnen.

3. Oude spullen verkopen

Je hebt vast genoeg kleding, accessoires, decoratie en andere spullen in je studentenkamer liggen die je niet meer gebruikt. Waarom zou je deze niet gewoon verkopen? Kleding verkoop je het makkelijkst via Vinted. Zeker als je merkkleding verkoopt kun je hier best een aardig zakcentje mee verdienen. Met goede foto’s in daglicht - het liefst waarop je het kledingstuk zelf draagt - en een uitgebreide beschrijving maak je de meeste kans je kleding snel te verkopen. Andere spullen verkoop je eenvoudig op Marktplaats of Facebook Marketplace.

4. Studiemateriaal verkopen

Je oude aantekeningen en samenvattingen - die je (hopelijk) een goed cijfer hebben opgeleverd - kunnen je ook geld opleveren. Een bekende website hiervoor is Stuvia, maar ook via je eigen studievereniging kun je soms je studiemateriaal verkopen. Verder zijn ook je studieboeken vaak best nog wel wat geld waard. Verkoop ze bijvoorbeeld via Bookmatch of Marktplaats. Doe dit natuurlijk alleen als je klaar bent met je studie of als je zeker weet dat je je boeken niet meer nodig hebt ;).

5. Oppassen

Zomervakantie betekent over het algemeen topdrukte voor oppassers. Veel ouders zijn in deze periode op zoek naar iemand om op hun kinderen te passen. Als je van kinderen houdt (en tegen een beetje chaos kunt), is oppassen misschien wel de perfecte zomerbaan voor jou! Via platformen zoals Sitly, kun je naast je beschikbare uren, ook vaak je eigen uurtarief bepalen, waardoor je met oppassen goed kunt verdienen - zeker als je ook al wat ervaring hebt.

6. Dierenoppas

Oké, kinderoppas zijn is misschien niet voor iedereen weggelegd: een hele dag een kind vermaken kan best uitdagend zijn en is natuurlijk ook een grote verantwoordelijkheid. Een alternatief voor de dierliefhebbers onder ons, is dierenoppas worden via websites zoals Pawshake. Geld verdienen terwijl je voor schattige dieren zorgt, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn! Toch is niets minder waar: in de zomervakantie zijn veel mensen op zoek naar een oppas voor hun hond, kat of andere huisdieren. Je kunt zelf aangeven welke diensten je aanbiedt en welk tarief je vraagt.

7. Eigen creaties verkopen

Ben je creatief en vind je het leuk zelf dingen te maken? Via platformen zoals Etsy kun je je zelfgemaakte sieraden, kleding, kunst en meer verkopen. Zo verdien jij geld, terwijl je je bezighoudt met je hobby. Ideaal!

8. Online enquêtes

Ook met het invullen van online vragenlijsten kun je een leuk extraatje voor je zomervakantie verdienen. Via verschillende platformen zoals OpinieLand en EuroClix kun je je gratis inschrijven. Oké, eerlijk is eerlijk, het werk zelf is niet erg boeiend, maar het voordeel is dat je gewoon vanuit je luie stoel vragenlijsten kan invullen, wanneer je maar wilt. Kijk altijd wel even of een platform betrouwbaar is voordat je je inschrijft.

9. Tuinieren

Als je het leuk vindt om in de zomer buiten aan de slag te gaan, dan kun je je diensten als tuinier aanbieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan grasmaaien, heggen snoeien, onkruid wieden of ramen lappen. Vraag eens rond bij vrienden en familie of in de buurt, of pak het professioneler aan en plaats een advertentie op social media.

Hopelijk heb je genoeg inspiratie gekregen om flexibel geld te verdienen deze zomer, zonder hiervoor al je vrije dagen op te offeren. Zo kun jij genieten van je vakantie met een goed gevulde portemonnee! Veel succes met je nieuwe side hustle!