2. Student stories
  3. Daniel studeert de bachelor Creative Technology: ‘Het is dé plek voor nieuwe creaties.’
Leestijd: 6 min.

"Heb je een creatief idee? Je kunt er een werkend product van maken," zegt student Daniel uit Zuid-Afrika. "Deze opleiding is voor iedereen die zijn creatieve interesses wil ontdekken door gebruik te maken van technologie." In dit artikel deelt hij zijn ervaring met de bacheloropleiding Creative Technology aan de Universiteit Twente.

Student Daniel op de campus

“Mijn studiekeuze is een echte rollercoaster geweest. Omdat ik programmeren en logisch denken leuk vind, kwam ik aanvankelijk naar de Universiteit Twente om Computer Science te studeren. Maar tijdens die studie realiseerde ik me dat ik veel meer in mijn mars had dan alleen programmeren: ik heb ook een creatieve kant die ik wou ontdekken. Dus na wat omwegen ben ik uiteindelijk overgestapt naar Creative Technology.

Bij Creative Technology leer je technologie, design en kunst te combineren om slimme oplossingen te bedenken die het leven makkelijker, beter en comfortabeler maken. Ik heb echt het gevoel dat ik hier mijn plek heb gevonden. In de loop van de jaren zijn mijn interesses en vaardigheden alleen maar breder ontwikkeld, en de vrijheid in het studieprogramma is precies wat ik daarvoor nodig had. Creative Technology is een brede studie die je helpt je eigen pad te vinden, in plaats van te focussen op een specifiek vakgebied dat je in één richting stuurt.

Foto van Daniel

Ik heb echt het gevoel dat ik hier mijn plek heb gevonden. De vrijheid in het studieprogramma is precies wat ik nodig had.

Creativiteit en technische kennis

Bij Creative Technology doorloop je in drie jaar een breed scala aan vakken, variërend van techniek, ontwerpen, creativiteit en informatica, waardoor je een zeer brede basis krijgt. Je kunt na je studie dus veel verschillende kanten op.

Daarnaast heb je een goede balans nodig tussen creativiteit en programmeerkennis, anders voel je je misschien niet helemaal thuis. Een deel van de opleiding bestaat uit informatica en elektrotechniek. Om technische concepten te begrijpen, behandel je de basis van wiskunde en natuurkunde. Je leert ook professioneel tekenen en 3D-modellen te ontwerpen met tools als Fusion 360, SolidWorks, Blender en Unity.

Op creatief vlak kun je je uitleven in het SmartXp-lab, waar je toegang hebt tot lasersnijders, 3D-printers, soldeerbouten, microcontrollers en elektrische circuits - alle gereedschappen en materialen die je nodig hebt. Het is aan jou hoe ver je jezelf wilt uitdagen en wat je wilt ontwerpen!

Leren over AI

Ook cool: pas geleden introduceerde de opleiding een vak rondom AI - om bij te blijven met de nieuwste technologische ontwikkelingen. Voor dit vak moesten we een prototype van een interactief systeem ontwerpen, waarin iedereen heel creatief was. Een aantal medestudenten gebruikten AI om mensen te helpen gebarentaal te leren, bijvoorbeeld, terwijl ik samen met een vriend voor een meer artistieke benadering koos.

We veranderden ons lichaam in percussie-instrumenten met behulp van een AI-handschoen die verschillende drumgeluiden produceerde, afhankelijk van waar we ons lichaam aantikten. We hebben de AI dus getraind om verschillende handbewegingen en aanrakingen op ons lichaam te herkennen en de bijbehorende drumgeluiden te produceren via een computer. Als ik bijvoorbeeld op mijn rechterdij tikte, klonk er een tomtom, en als ik op mijn borst tikte, werd het geluid van een cymbaal gesimuleerd.

Creativiteit in actie

Weinig opleidingen bieden de praktische mogelijkheden die wij als studenten van Creative Technology krijgen: we leren echt door te doen. Een project dat er voor mij uitsprong was het ontwerpen en realiseren van een interactieve installatie in de module Art, Impact & Technology, die werd tentoongesteld in het DesignLab op de campus.

We maakten een installatie die gericht was op internationalisering, om mensen uit verschillende landen, achtergronden en culturen zich thuis te laten voelen. Iedere deelnemer ging een aangewezen gebied binnen, voerde hun thuisland in en droeg een hartslagmeter die een gepersonaliseerde animatie genereerde. De hartslag bepaalde de snelheid van de animatie. Dit zorgde voor een meeslepende en intieme ervaring die verder ging dan alleen visuele en culturele aspecten - het was geweldig om te doen!

Vrijheid om te creëren

Wat ik het leukste vind aan Creative Technology is de vrijheid en diversiteit die het biedt. Aan de ene kant ontwikkel je je technische vaardigheden in programmeren, elektronica, digitale media en interaction design; aan de andere kant leer je innovatieve producten en diensten te ontwikkelen. Je hebt de volledige vrijheid om je ideeën te delen en te laten zien wat je kunt bedenken, waardoor je tot unieke en effectieve oplossingen voor echte problemen kunt komen.

Daniel

De studie is een veilige omgeving voor mensen met alle achtergronden. Je ontmoet studenten met totaal verschillende vaardigheden en perspectieven, van mensen met meer technische vaardigheden tot kunstenaars en zelfs taalkundigen. Oftewel, de perfecte plek voor mij om me te ontwikkelen!”

Kom studeren aan de Universiteit Twente

Vond je dit een boeiend artikel? Dan vind je deze studieprogramma's misschien ook interessant.