2. Science Stories
  3. Het klaslokaal van de toekomst: krijgen we les van AI?
Leestijd: 4 min.

Het klaslokaal van de toekomst: krijgen we les van AI?

In een wereld waar technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) zich razendsnel ontwikkelen, rijst de vraag: wordt AI onze volgende docent? Stel je voor: collegezalen gevuld met chatbots, robots en hologrammen die colleges geven. Klinkt als iets uit een sciencefictionfilm, toch? Toch is dit scenario minder vergezocht dan het lijkt, gezien de snelheid waarmee AI zich ontwikkelt. Maar volgens Kim Schildkamp, hoogleraar bij de lerarenopleiding ELAN van de Universiteit Twente, zullen deze technologieën nooit volledig onze docenten vervangen, omdat menselijke relaties veel te belangrijk in de collegezaal.

Foto van Schildkamp, K.
Schildkamp, K.
Robot leraar
Gegenereerd door Adobe Firefly

Hoe kunnen we ons onderwijs voorbereiden op een toekomst met AI?

Hoewel het idee van een AI-docent nog futuristisch lijkt, is AI al behoorlijk aanwezig in ons huidige onderwijs. Kim Schildkamp legt uit: “Door AI overal om ons heen te hebben, zien we nu al veranderingen optreden. Sommige van deze veranderingen zijn positief, zoals apps die je helpen om een nieuwe taal te leren, of online systemen die je automatisch feedback geven op je werk. Maar er zijn ook negatieve kanten, zoals studenten die te veel op AI vertrouwen en daardoor zelf minder gaan nadenken, of zelfs gevallen van fraude waarbij essays worden ingeleverd die eigenlijk door AI zijn geschreven, zoals ChatGPT. Hoe AI ons onderwijs beïnvloedt in de toekomst hangt af van hoe wij mensen deze systemen gebruiken. De grote vraag is dus: hoe kan het onderwijs zich voorbereiden op een wereld waarin AI een grote rol speelt?”

Zijn AI-vaardigheden essentieel in ons onderwijs?

Kim Schildkamp benadrukt: “We moeten niet zomaar alle controle aan AI overlaten, maar zelf de touwtjes in handen houden. Als we ons onderwijs vormgeven, moeten we altijd duidelijke doelen voor ogen hebben. Wat willen we bereiken met onze programma's en vakken, en hoe kan AI ons daarbij helpen? Er worden bijvoorbeeld steeds meer chatbots ontwikkeld, die kunnen dienen als assistent voor de docent en/of student. Omdat AI steeds belangrijker wordt, moeten we nadenken over hoe we onze studenten daarop kunnen voorbereiden. Dat betekent waarschijnlijk dat we ons lesmateriaal moeten aanpassen, zodat AI-vaardigheden een onderdeel worden van wat we leren."

Hoeveel kennis van AI hebben studenten nodig?

“We moeten ervoor zorgen dat onze studenten de vaardigheden hebben om met AI om te gaan”, aldus Schildkamp. “We moeten ze leren hoe ze AI slim kunnen gebruiken om te leren en om eerlijk en ethisch te blijven, zowel nu als in hun toekomstige carrières en in de samenleving als geheel. Maar wat zijn precies deze vaardigheden? Moeten studenten leren coderen of is het begrijpen van de basisprincipes van AI voldoende? En hoe zit het met eerlijkheid en vooroordelen in AI? Hebben studenten in verschillende vakken, zoals wiskunde en onderwijs, dezelfde kennis van AI nodig? Dat zijn belangrijke vragen waar we over moeten nadenken.”

Zijn onze docenten klaar voor de wereld van AI?

Schildkamp: “Als we verwachten dat onze studenten bekwaam worden in AI, dan moeten ook onze docenten hierin bedreven zijn. Maar welke AI-vaardigheden hebben docenten nodig en hoe kunnen we hen ondersteunen bij het ontwikkelen van deze competenties? Welke vormen van professionele ontwikkeling zijn nodig zodat docenten (1) studenten kunnen klaarstomen voor AI-gebruik en (2) AI kunnen inzetten om les te geven en studenten te helpen leren? Docenten kunnen bijvoorbeeld studenten laten experimenteren met AI en met hen bespreken wat de mogelijkheden en beperkingen zijn. Ze kunnen ook AI inzetten voor peerfeedback, waarbij studenten feedback krijgen van zowel medestudenten als AI-systemen, om zo hun werk te verbeteren en te reflecteren op de kwaliteit van de feedback. AI wordt zo als ware een extra klasgenoot.”

AI in onderwijs: omarmen of betwisten?

Kortom, AI is geen verre toekomstmuziek meer; het is overal en zal alleen maar prominenter worden. Het heeft de potentie om ons onderwijssysteem ingrijpend te veranderen, maar het zou ook kunnen betekenen dat dingen hetzelfde blijven als nu. We moeten nadenken over hoe we ons onderwijs vormgeven en hoe AI kan dienen als zowel doel (bijv. het ontwikkelen van AI-vaardigheden bij studenten) als hulpmiddel (bijv. ter ondersteuning van lesgeven en leren). En voor jullie, de lezers van deze blog: weten jullie genoeg over AI om het op een ethisch verantwoorde manier te gebruiken en je doelen te bereiken? Denk er eens over na!