1. Home
  2. Science Stories
  3. Slimme smartwatches meten eenzaamheid onder jongeren
Leestijd: 3 min.
Delen

Slimme smartwatches meten eenzaamheid onder jongeren

Slimme smartwatches die eenzaamheid onder leerlingen met specifieke behoeften, zoals autisme, in kaart brengen. Dankzij UT-hoogleraar prof. Carolien Rieffe en haar team wordt dit binnenkort mogelijk. Carolien ontving van wetenschapsfinancierder NWO een flinke som geld voor het project Building 4 Belonging.

Foto van Redactie
Redactie
Student loopt alleen door de schoolgang
Gegenereerd door Adobe Firefly

Eenzaamheid is een onzichtbaar, maar veel voorkomend probleem. Dat geldt ook zeker voor jonge mensen. Maar vaak is er nog veel onduidelijk. Hoe weten we bijvoorbeeld wie er eenzaam is? En wanneer? En wat is eenzaamheid nou eigenlijk precies? De onderzoekers willen met dit project uiteindelijk die gevoelens van eenzaamheid in kaart brengen en doorbreken. Daarbij richten ze zich op verschillende groepen jongeren. Zo zijn bijvoorbeeld veel (middelbare) scholen in de praktijk niet voldoende ingericht op leerlingen met speciale behoeften. Leerlingen die niet in het plaatje van een doorsnee scholier passen. Zij vinden daarom lastig aansluiting bij medeleerlingen. 

Smartwatch 

De vakgroep van Carolien op de Universiteit Twente (Human Media Interaction) is sterk in de ontwikkeling van sensortechnieken en innovatieve wearables. Die expertise wordt ingebracht in dit project. 

“We volgen leerlingen via een speciale smartwatch bij hun bewegingen in het schoolgebouw”, vertelt Carolien. “Real-time dus. Zij kunnen dan heel laagdrempelig aangeven hoe ze zich voelen bij een bepaalde ruimte of situatie. Een vragenlijst achteraf, over een situatie die misschien al een maand geleden was, is niet zo effectief. We hopen met deze methode op een betere respons en op data die te koppelen is aan specifieke plekken binnen een school.” 

Volgens Carolien komt eenzaamheid onder bepaalde groepen jongeren vooral voor in de tijd tussen de lessen. “In de pauzes, in de schoolgangen, daar gebeurt het. Heb je tijdens zo’n pauze niemand om mee te kletsen? Of overweldigt een drukke ruimte veel te veel? Dat levert gevoelens van eenzaamheid op.” 

Te druk 

Carolien en collega’s hopen met de real-time metingen data te verkrijgen over bijvoorbeeld akoestiek en fysieke inrichting. “De meeste schoolruimtes zijn slechts geschikt voor één groep leerlingen: zij die van lawaai en drukte houden. Het is belangrijk dat we schoolgebouwen voor verschillende behoeften geschikt maken. Bij leerlingen met autisme hebben we al eerder onderzoek gedaan. Toen nog met interviews. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat schoolkantines vaak lawaaierig en vol zijn. Sommige leerlingen voelen zich daarin onveilig en kunnen niet deelnemen aan het sociale verkeer. Een andere inrichting, met bijvoorbeeld dempende akoestiek of zitjes met hoge rugleuningen voor kleine groepjes, kan al bijdragen aan een oplossing om een ruimte voor iedereen prettig en toegankelijk te maken.” 

Beroemde architect 

De projectpartners kunnen rekenen op grote steun van scholen en maatschappelijke partners. Ook de beroemde Egyptische architect Magda Mostafa doet mee. Carolien: “Zij adviseert de Verenigde Naties over autismevriendelijke architectuur waarmee sociale cohesie wordt bevorderd. Erg mooi dat ze meekijkt op dit project. Ook de belangenvereniging voor autisme in Nederland, de NVA, ondersteunt het project. De grote samenwerkingsverbanden van middelbare scholen in Twente en Amsterdam doen eveneens mee. We hopen over een paar maanden de eerste smartwatches in de praktijk te testen.” 

Kom studeren aan de Universiteit Twente

Vond je dit een boeiend artikel? Dan vind je deze studieprogramma's misschien ook interessant.

Gerelateerde verhalen