2. Science Stories
  3. De vervuiling van onze digitale wereld

De vervuiling van onze digitale wereld

Bitcoin, niet-fungibele tokens (NFT's) en andere populaire blockchaininnovaties vertegenwoordigen onze overgang naar een digitale samenleving. Maar deze overgang heeft een prijs. De uitstoot die wordt gegenereerd door deze blockchaintechnologieën vanaf het jaar 2021 alleen al is verantwoordelijk voor ongeveer 19.000 toekomstige sterfgevallen. Deze alarmerende statistiek roept veel vragen op: Hoe is dit mogelijk en wat kunnen we eraan doen?

Foto van Redactie
NFT aangesloten op beeld-, video- en stopcontact
Afbeelding gemaakt met Adobe Photoshop AI

Je hebt misschien wel eens gehoord over NFT's, unieke digitale activa die digitale bestanden authenticeren, zoals kunstwerken of cryptomunten. Digitale kunstwerken zijn gemakkelijk te kopiëren en te delen, maar een NFT is als een digitaal ontvangstbewijs dat aantoont dat jouw kunstwerk het origineel is. Een NFT is onmogelijk te kopiëren maar eenvoudig te verhandelen.

Hoe werken NFT's?

Het eigendom van een NFT wordt vastgelegd op een blockchain. Een blockchain is als een gedeeld document waarvan veel mensen een kopie bezitten. De blockchain legt precies vast wie welke NFT bezit. In plaats van één persoon te vertrouwen om het gedeelde document kloppend te houden, werkt iedereen zijn kopie op hetzelfde moment bij. Met zoveel kopieën is het moeilijk om het systeem te bedriegen.

Om valsspelen op de blockchain te voorkomen, gebruiken de meeste blockchains een methode die bekend staat als 'proof-of-work'. Stel het je voor als een digitale puzzel-oploswedstrijd. Wanneer iemand iets wil toevoegen aan de blockchain, houden computers een wedstrijd om een complexe wiskundige puzzel op te lossen. In een soort race probeert elke computer om als eerste de code te kraken en de transactie te valideren. De eerste computer die de wiskundige puzzel succesvol oplost verdient het recht om de informatie toe te voegen aan de blockchain en ontvangt een beloning voor het winnen.

Proof-of-work is vervuilend

Om de wiskundige problemen op te lossen, hebben de computers veel energie nodig. Elke keer dat iemand een NFT koopt of verkoopt, moet deze energie gebruikt worden voor het oplossen van die complexe wiskundig puzzel. Aangezien niet al onze energie afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen, brengt elke transactie kosten met zich mee voor het milieu. Wetenschappers hebben berekend dat de uitstoot van veel populaire blockchains in 2021 alleen al is gekoppeld aan ongeveer 19.000 toekomstige sterfgevallen.

Uitstoot verminderen

Veel ontwikkelaars van blockchaintechnologieën werkten aan verschillende methoden om de hoge uitstoot van blockchains te verminderen. Ondanks dat er op sommige plekken al maatregelen zijn genomen, ontbreekt het nog aan een wereldwijde aanpak. Sommige onderzoekers werken aan beleidsinterventies als oplossing. Een van hen is Imad Ibrahim, Universitair Docent milieurecht en governance, die vanuit een juridisch perspectief werkt aan wereldwijde problemen zoals deze.

Volgens Ibrahims onderzoek aarzelen de meeste platformen om te veranderen. "Ze geven de voorkeur aan proof-of-work omdat het beproefd is, industriestandaard en meer bewezen veiligheid heeft", schrijft hij samen met collega's in een publicatie. Samen stellen ze verschillende manieren voor om de koolstofuitstoot van blockchains te verminderen.

Mogelijke ingrepen

Eén manier om blockchaintechnologieën duurzamer te maken is door nieuwe regels in te voeren. Overheden kunnen wetten en wetsvoorstellen invoeren om een bepaalde blockchaintechnologie die gebruik maakt van een proof-of-work methode te verbieden totdat deze kan aantonen dat de impact op het milieu laag genoeg is. Daarnaast kunnen beleidsmakers overwegen om transactiebelastingen in te voeren die variëren op basis van de gebruikte verificatiemethode. Proof-of-work transacties worden dan zwaarder belast in vergelijking met andere methoden. Dit moedigt ontwikkelaars aan om over te stappen op efficiëntere alternatieven.

Dit beleid zou zich vooral richten op de technologie zelf. In plaats daarvan zouden beleidsmakers ook de kosten van (hoog) energieverbruik kunnen verhogen. Het invoeren van toeslagen op hoog energieverbruik moedigt mensen aan om energie-efficiëntere blockchaintechnologieën te gebruiken. Als alternatief kunnen beleidsmakers ook het aandeel hernieuwbare energie voor elke transactie verhogen door schone energie of koolstofcompensaties te verplichten.

milieubewuste digitale toekomst

Het is belangrijk om de impact van deze blockchaintechnologieën op het milieu te erkennen. Door nu actie te ondernemen, kunnen we voorkomen dat we het gebruik van deze technologieën volledig moeten verbieden. Op deze manier kunnen we een digitale toekomst vormgeven die zowel innovatief als milieubewust is!

Bron: Blockchain, climate damage, and death: Policy interventions to reduce the carbon emissions, mortality, and net-zero implications of non-fungible tokens and Bitcoin
DOI: 10.1016/j.erss.2022.102499

Kom studeren aan de Universiteit Twente

Vond je dit een boeiend artikel? Dan vind je deze studieprogramma's misschien ook interessant.