1. Home
  2. Science Stories
  3. Circulaire schatten: Moderne oplossingen voor historische gebouwen
Leestijd: 3 min.

Circulaire schatten: Moderne oplossingen voor historische gebouwen

Jurjen Koopmans, student Civiele Techniek & Management aan de Universiteit Twente, onderzoekt in zijn afstudeerproject de uitdagingen van het herbestemmen van monumentale gebouwen. Zijn doel is een systeem te ontwikkelen dat veelvoorkomende problemen bij het ontwerpen van deze herbestemmingen identificeert en oplost, om zo een duurzame toekomst voor Nederlandse erfgoedgebouwen te waarborgen.

Illustratie van monumentale panden in de toekomst
Gegenereerd met AI

Balans tussen Behoud en Modern Gebruik

Historische gebouwen zijn cruciaal voor onze culturele identiteit en gemeenschapsgevoel. Veel van deze gebouwen, vooral kerken, kampen echter met leegstand door dalende bezoekersaantallen. In tegenstelling tot moderne gebouwen kunnen deze historische panden niet zomaar worden gesloopt. Er is een zorgvuldige balans nodig tussen het behoud van hun historische waarde en het aanpassen aan hedendaags gebruik.

Innovatieve Herbestemmingsmethoden

Koopmans' onderzoek sluit aan bij de principes van de circulaire economie, waarbij de nadruk ligt op hergebruik van materialen en innovatieve ontwerpoplossingen. Hij bekijkt hoe energie-efficiëntie verbeterd kan worden in oude gebouwen zonder hun historische karakter aan te tasten. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van bio-gebaseerde isolatiematerialen en het vinden van nieuwe functies voor moeilijk te isoleren ruimtes.

Praktijkvoorbeelden met Impact

Koopmans bestudeert echte voorbeelden, zoals de transformatie van het Hazemeijer-complex in Hengelo en het Emmaüs-klooster in Velp, uitgevoerd door ontwikkelaar Roelofs en Haase. Deze projecten tonen aan hoe historische gebouwen kunnen worden herbestemd voor modern gebruik, zoals kantoren of culturele centra, zonder hun geschiedenis te verliezen. Ze dienen als inspiratie voor toekomstige projecten.

Een Oproep tot Actie

Koopmans' werk is niet alleen theoretisch, maar heeft ook praktische toepassingen. Zijn onderzoek biedt waardevolle inzichten voor ontwerpers en aannemers om slimme keuzes te maken bij het herbestemmen van erfgoedgebouwen. Hij benadrukt het belang van een systematische aanpak om ontwerpuitdagingen te overwinnen, zodat deze culturele iconen behouden blijven voor toekomstige generaties.

Wil je meer weten over het onderzoek van Jurjen Koopmans en de impact ervan? Lees dan het volledige artikel op onze website!

Kom studeren aan de Universiteit Twente

Vond je dit een boeiend artikel? Dan vind je deze studieprogramma's misschien ook interessant.