2. Science Stories
  3. Minicolleges Zwarte Cross, episode 1: Bier en IT, is dat een goed idee?
Duur: 15:55

Minicolleges Zwarte Cross, episode 1: Bier en IT, is dat een goed idee?

De Universitent op de Zwarte Cross, het grootste festival van Nederland, is al jaren een geslaagd concept. In deze zomerserie kan je de minicolleges nog eens rustig bekijken. In aflevering 1 vertelt dr. Ton Spil over bier en IT.

De Universitent zat telkens bomvol. Wetenschappers en studenten spraken over slimme chips, duurzaamheid, robotica, klimaatrampen en nog veel meer. Een unieke setting, want heeft wetenschap wel iets te zoeken op een festival? Die vraag kunnen we inmiddels met een volmindig ‘ja’ beantwoorden.

Ton Spil
Bier en IT, is dat een goed idee? (Deel twee)
Er kan in twee jaar veel gebeuren, zo merkte UT-onderzoeker Ton Spil. In 2022 vertelde hij op de Zwarte Cross al over bier en IT. Na zijn verhaal zochten veel bierbrouwerijen contact met hem. Ton werkt nu samen met de Bergbrouwerij, Twentsche brouwerij, Stanislaus en de Bronckhorster brewing company en vertelt daarover. Tipje van de sluier: een bierbrouwerij kan niet zonder IT!

OVER DE UNIVERSITENT

Ook deze zomer gaven wetenschappers en studenten van de UT drie dagen lang in totaal 15 minicolleges op de Zwarte Cross. De Achterhoekse UT-hoogleraar Guus Rijnders, één van de organisatoren van de Universitent, zorgde met zijn band voor muzikale intermezzo's tussen de lezingen door. Guus gaf zelf ook een lezing. De studenten van Science on Tour inspireerden de bezoekers met wetenschappelijke experimenten.